måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Jätteras för Hilanders förra året

Publicerad: 3 augusti 2010, 04:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:43

Reklambyrån Hilanders tappade 37 procent av sin omsättning förra året. Men 2010 har börjat bättre, enligt vd:n Ulf Strömqvist.

Ämnen i artikeln:

Ulf StrömqvistHilanders

MS

Martin Schori


Malmöbaserade reklambyrån Hilanders, som är specialiserade på b2b-reklam, hade ett stentuff 2009.

När vd:n Ulf Strömqvist, som också är ordförande i Komm, summerar byråns omsättning för året har den krympt från 78 miljoner kronor till knappt 49 miljoner kronor. Det motsvarar ett tapp på 37 procent.

Hilanders, som sedan sommaren 2008 ägs av Intellecta, vände samtidigt från vinst till förlust. År 2009 landade rörelseförlusten på -6 miljoner kronor, jämfört med en rörelsevinst på 4,7 miljoner året före.

Dagensmedia.se har utan framgång sökt Ulf Strömqvist för en kommentar. I bokslutet skriver byrån:

"Året har präglats av konsekvenser av den dramatiska konjunkturnedgången. Kundvolymerna har väsentligt reducerats till följd av att kunderna dragit ned på sina inköp".

Byrån har dock kunnat spara pengar på att banta organisationen från 41 till 37 anställda samt genom att flytta all verksamhet i Skåne till Malmökontoret. Dessutom har fler kunder strömma till.

På måndagskvällen skickade Hilanders ut ett pressmeddelande där man skriver att 2010 börjat långt bättre.

- Vi var väl rustade för en vändning i marknaden och när den kom har vi utnyttjat den med offensiva satsningar både i Stockholm och Malmö. Även våren 2010 har varit en lyckad period på nykundssidan. Vi har vunnit flera pitcher och visar en stabil lönsamhetstillväxt. Resultatmässigt ligger vi cirka 5 miljoner högre än motsvarande tid ifjol, säger Ulf Strömqvist i pressmeddelandet.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev