Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

”Jag kan twittra för @sweden”

Publicerad: 21 Juni 2012, 09:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:18

Cannes-aktuella handelsministern Ewa Björling hyllar Grand prix-vinnarna Curators of Sweden och är beredd att ta över @sweden-kontot om frågan kommer.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012Visit Sweden

– Jag tycker att Visit Swedens och Svenska institutets projekt är ett superbra sätt att visa att Sverige står för öppenhet och demokrati, säger Ewa Björling till dagensmedia.se.

Kan du själv tänka dig att twittra för @sweden?

– Jag twittrar redan från ett eget konto, men varför inte. Jag har dock inte blivit tillfrågad.

Vad gör du i Cannes?

– Jag är här i år för första gången för att se vad Cannes Lions egentligen är för något och träffa svenskar som är på plats. Vi funderar över vad vi kan bidra med och vad regeringen kan göra i Cannes nästa år.

Vad är dina intryck så här långt?

– Jag har inte hunnit se så mycket ännu, men det har varit väldigt roligt att träffa så många människor som tittar framåt, jag har upplevt mycket underbart fritt tänkande bland människor i branschen.

Handelsministern deltog på tisdagsmorgonen i Komms frukostseminarium, där det rådde stor konsensus kring att den kreativa kommunikationsbranschen i Sverige behöver bli mer affärsmannamässig. Det var uppmuntrande att höra, säger Ewa Björling.

– De är inte rädda för att kombinera kreativitet och business, till skillnad från många andra i Sveriges kultursektor. Ofta är kulturen och affärssidan separerade världar. Jag vill vara tydlig med att det inte ska finnas någon konflikt mellan de båda sidorna.

Regeringen har, tillsammans med Svenska Institutet, inlett en satsning som ska öka exporten av Sveriges kreativa näringar på fem år.

Detta är en av anledningarna till att handelsministern numera är så omhuldad i kommunikationsbranschen, och förväntningarna på henne är höga.

Några av näringarna, bland annat mat och film, har redan haft så kallade ”främjandemånader”, med en rad aktiviteter som ska få branschen att spira.

Ewa Björling utreder möjligheterna för en främjandemånad för kommunikation nästa år, men inget är spikat än.

– Jag vill inte uttala mig om planerna för en främjandemånad. Just nu är fokus på att vara här i Cannes och se hur vi kan bidra.

Satsningen på att fördubbla exporten av kreativa näringar på fem år inleddes 2010. Det har gått trögare än väntat i starten, och Ewa Björling flaggar för att tidsplanen förlängs på grund av eurokrisen.

– Det viktigaste är inte att vi klarar det på fem år, utan hur vi jobbar för att nå målet. Så här långt har vi sett mycket resultat, bland annat från våra ambassade, konsulat och Visit Sweden, och många företag har visat stort engagemang.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev