Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Jackan som ska få Stockholms hemlösa att sälja bättre

Publicerad: 26 Oktober 2017, 07:12
Uppdaterad: 26 Oktober 2017, 10:46

Bild 1/8  Situation Sthlm tappar i upplaga men unisona jackor ska få säljarna att synas och sälja bättre. Foto: Magnus Sandberg

Tidningen Situation Sthlm tappar i upplaga men ny jacka ska råda bot på problemet.


Ämnen i artikeln:

Situation StockholmVolt

För att få säljarna av tidningen Situation Sthlm att synas bättre och få dem att sälja fler tidningar har sistaårselever på Beckmans Designhögskola tagit fram en ny jacka. Bakom initiativet står byrån Volt på uppdrag av Situation Sthlm.

Bakgrunden till projektet är att tidningen tappar i upplaga, och för hemlösa personer i Stockholm är försäljningen av Situation Sthlm ett viktigt steg tillbaka till samhället.

De som säljer tidningen upplever att de har svårt att synas på stans gator och torg. En undersökning visar även att de flesta tidningsköpen sker spontant och oplanerat.

– Jag hoppas verkligen att alla stockholmare kommer uppmärksamma det här, se oss och köpa mycket tidningar av oss nu. Det blir mycket lättare att hitta oss ute på gatorna. Det kommer känneteckna hela den här kåren, säger Ann Malmberg, säljare på Situation Sthlm, i en kommentar.

Säljarna har fått tycka till om designen på jackan genom hela processen och fått komma med synpunkter kring bland annat funktionalitet och synlighet.

– Att synas på gatan i samband med tidningsförsäljningen är viktigt av flera skäl. Arbetskläder skapar en tydlig identitet för den som bär dem och att människor ser våra säljare är viktigt för säljarbetet. Ju smidigare det går att sälja tidningen, desto mer stärks ofta självförtroendet för den som säljer Situation Sthlm, säger Pia Stolt, vd på Situation Sthlm, i en kommentar.

Totalt tolv bidrag med olika design ställdes ut på Fotografiskas paviljong och Beckmanseleven Julia Andersens bidrag korades till vinnare. Jackan vidareutvecklades och förverkligades sedan tillsammans med Fristads. Tanken är att jackan ska synas när det behövs, och smälta in i mängden när det behövs.

– Jag fastande direkt för att jackan har två användningsområden. Man syns. Och vill man inte synas när man sålt färdigt går det också att vara lite privat. Jag uppmanar alla stockholmare att hålla utkik efter oss för nu kommer vi att synas mycket bättre. Och bli inte avundsjuk på jackan, för det tror jag de blir, säger Pierre Blom, säljare på Situation Sthlm, i en kommentar.

En varsin jacka till de 300 säljarna delas idag torsdag ut på Timmermansgatan i Stockholm.

– Det har tagit lite drygt ett år från att vi presenterade idén för Situation Sthlm till idag när vi äntligen har en färdig produkt, men det har varit otroligt kul att se den här jackan växa fram! Den är verkligen gjort helt på säljarnas villkor, och de har varit med i varje steg vi tagit. Nu hoppas vi att den gör den skillnad i deras vardag som vi hoppas på, säger Karl Andersson, art director på Volt, i en kommentar.

Läs mer om projektet på Situation Sthlms sajt

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Situation StockholmVolt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev