Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Ironi är alltid svårt"

Publicerad: 2 Augusti 2012, 08:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:15

Sveriges Annonsörer gick för nästan en månad ut i den omtalade kampanjen "Drömresan", där deltagare kan vinna en resa till Nordkorea. Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson säger att den kritik som kampanjen har väckt är obefogad, men väntad.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerForsman Bodenfors

– Vi visste att den skulle väcka både positiva och negativa känslor. Så är det ofta. Det finns ett uns av ironi i kampanjen och ironi är alltid svårt. Det är som med Berghs reklam för Pride. I vårt fall vi vet att Nordkorea är ett känsligt ämne och nästan tabubelagt, men det är ingen politisk analys, utan som exempel på land som inte har öppna kanaler, säger Anders Ericson till dagensmedia.se.

Kampanjen, som genom att utlysa en tävling till Nordkorea försöker belysa vikten av marknadskommunikation, har diskuterats flitigt i såväl tidningar som i sociala medier. Många av kommentarerna har riktat skarp kritik mot användandet av Nordkorea i kampanjen och i kommentarsflödet på kampanjsidan är de flesta av kommentarerna negativa.

"Beviset på att all reklam inte är bra reklam. Fascinerande bara att det ska komma från en branschorganisation för annonsörer. Clue. Less.", skriver en person bland annat.

– Det är ju på samma sätt som på insändarsidor i tidningar, nästan alla är negativa. Det är sällan någon som skriver något positivt där. Det är inget försvar, men ett konstaterande av att det är lättare spy galla, säger Anders Ericson och fortsätter:

– Men vi förstod att det skulle bli en het potatis. Vi tycker att vi har gjort en rätt och bra kampanj och det är synd att många missförstår och tror att det är ett politiskt inlägg, men det måste man gå in i copytexten för att förstå.

Kampanjen har också fått kritik för att den tar alldeles för lättvindigt på diktaturen i Nordkorea, men detta är något som Anders Ericson bestämt tar avstånd ifrån.

– Många tror att vi gör narr av Nordkorea och att vi tar befolkningen som utgångspunkt för att visa hur det går utan reklam, så är det inte. Budskapet är att marknadsekonomi, reklam och demokrati hänger ihop. Nordkorea är ett totalitärt land där all form av marknadsekonomi är förbjuden. Jag har läst mycket om Nordkorea och tycker att jag har en viss insikt i vilka hemska förhållanden befolkningen lever under.

Ni har dessutom fått kritik för ert påstående att det inte finns reklam i Nordkorea?

– De hävdar att det finns reklam i Nordkorea och ja, det finns viss begränsad reklam. Men den är ytterst, ytterst liten och handlar om propaganda i stor utsträckning. Det finns inga tecken i dag på att landet har ändrat uppfattning och likt Kina försöker närma sig en marknadsekonomi.

Hela kampanjen bygger ju på en tävling, hur har intresset för tävlingen sett ut?

– Vi har fått många mejl från folk som inte har hittat in på kampanjsajten och jag tror att intresset varit stort. Hittills har 796 personer anmält sig.

Ni står fortfarande fast vid att ni kommer att åka till Nordkorea?

– Vi kommer att resa dit med vinnaren och någon härifrån, ja.

Kampanjen är framtagen tillsammans med Forsman & Bodenfors.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.