Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

IQ räknar kalorier

IQ lanserar ”Kaloriprofilen” på Facebook – där användarna bland annat kan se hur mycket motion det behövs för att förbränna den alkohol man satt i sig.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 02 Juni 2010, 10:36
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:48

Ämnen i artikeln:

DeportivoIQForsman Bodenfors

Enligt IQ dricker svenskarna varje år alkohol motsvarande 26 miljarder köttbullar – vilket skulle ta 160 års intensivt dansande att förbränna. En person som väger 70 kilo och dricker fyra starköl, två glas vin och två drinkar har fått i sig ungefär 1500 kalorier vilket motsvarar 84 köttbullar. För att förbränna dessa kalorier behöver man ha sex i drygt 13 timmar eller intensivdansa i över 4 timmar.

– Vårt övergripande syfte är att på olika sätt skapa reflektion och eftertanke kring alkoholkonsumtion. Med ”Kaloriprofilen” gör vi det med glimten i ögat, det är ett roligt sätt att lära sig att alkohol innehåller en hel del kalorier, säger Ann-Therése Enarsson, vd på IQ.

Kampanjen är tajmad till den period på året då vi dricker allra mest alkohol, kring studentskivor, skolavslutningar, bröllop och vårmingel. Kampanjen riktar sig till målgruppen 18-25 år.

Det är första gången som IQ gör något liknande på Facebook. För att locka besökare till ”Kaloriprofilen” blir det annonser på Facebook och IQ puffar även för verktyget på sin egen sajt. Dessutom finns det en dela-funktion i ”Kaloriprofilen”.

– Förhoppningen är att den ska sprida sig. Vi tänkte att ungefär 10 000 personer ska testa sig under sommarmånaderna.

Nyligen körde IQ reklamfilmer på tema bröllop, vilka återkommer i mitten av juni.

”Kaloriprofilen” är framtagen av Deportivo, medan reklamfilmerna görs av Forsman & Bodenfors.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.