Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

IQ kampanjar mot vardagsdrickandet

Publicerad: 16 Juni 2015, 10:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:58

Vi har blivit kontinentala i veckorna, men super fortarande som svenskar på helgerna. Det är budskapet i IQ:s och Forsman & Bodenfors nya kampanj.


Ämnen i artikeln:

IQForsman Bodenfors

Organisationen IQ, som är ett fristående dotterbolag till Systembolaget, vill få svenskarna att dricka smartare. I sin nya kampanj, signerad Forsman & Bodenfors står vardagsdrickandet i fokus.

Utgångspunkten är att vardagsdrickandet har blivit allt vanligare samtidigt som berusningskulturen på helgen finns kvar. "Äntligen torsdag" är namnet på reklamfilmen som startar kampanjen.

– Vi ser en tydlig normaliseringstrend av alkohol i samhället. I alltfler sammanhang har alkohol blivit en naturlig del, exempelvis i media, mitt i veckan och på helgen. Faran med detta är att vi börjar se alkohol som vilken vara som helst, vilket den inte är, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, i ett pressmeddelande.

Kampanjen kommer att synas i linjär-tv och i digitala kanaler fram till den 11 oktober, med ett avbrott under juli månad. Giants&Toys har producerat filmen och Scream är mediebyrå.

Arbetsgrupp

Byrå: Forsman & Bodenfors

Kund: IQ

Uppdragsgivare: Christina Luttropp Voquer, Åsa Markén, Magnus Jägerskog

Titel: Äntligen torsdag!

Projektledare: Maria Bergkvist

Produktionsledare: Helena Lignell

Art Director: Ted Mellström

Copywriter: Jacob Nelson

Byråproducent: Magnus Kennhed

Produktionsbolag: Giants & Toys

Regissör: Jens Jonsson

Mediebyrå: Scream

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IQForsman Bodenfors

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.