Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

IQ julpyntar "Kaloriprofilen"

Publicerad: 7 December 2010, 15:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Håll koll på vikten under julen med IQ:s ”Kaloriprofilen”. ”Det är ett tacksamt perspektiv att diskutera alkoholfrågan utifrån”, säger Ann-Therése Enarsson, vd på IQ.


Ämnen i artikeln:

DeportivoIQ

Lagom till julen har IQ piffat upp sin Facebook-applikation ”Kaloriprofilen” med ett jultema, där användarna kan räkna ut hur många kalorier en viss mängd alkohol motsvaras av julmaten. Dessutom kan man räkna ut hur mycket motion som krävs för att bränna bort kalorierna.

IQ riktar sig till personer i åldern 18 till 25 år, och tanken med kampanjen är att väcka eftertanke hos målgruppen.

– Julen är en period då vi dricker som allra mest. Det här är ett lättsammare sätt att prata om alkoholfrågan, säger Ann-Therése Enarsson, vd på IQ.

Enligt ”Kaloriprofilen” innehåller exempelvis tre ”stora starka” à 40 cl och två glas snaps à 6 cl 870 kalorier. Det innebär 48 köttbullar, 38 pepparkakor eller 806 gram julskinka.

– Man sitter ju gärna runt julbordet och kanske pillar bort fettet på skinkan, när man i stället borde välja bort det där andra snapsglaset, säger Ann-Therése Enarsson.

IQ har inte planerat någon större marknadsföringskampanj. Ann-Therése Enarsson menar att sådana applikationer sprids på Facebook.

– Det brukar få fart och sköta sig själv ganska bra. Men det kan hända att det blir några enstaka Facebook-annonser.

”Kaloriprofilen”, som tagits fram i samarbete med Deportivo, lanserades för första gången i somras. Nyligen vann kampanjen guld i pr-tävlingen Spinn.

Ardalan Samimi

Ämnen i artikeln:

DeportivoIQ

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.