Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

IQ hoppas på bättre tillsyn av den ökande alkoholreklamen

Publicerad: 29 Januari 2014, 12:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:49

Under 2013 passerade investeringarna i alkoholreklam för första gången en miljard kronor brutto. På IQ pekar man nu på ett ökat behov av tillsyn.


Ämnen i artikeln:

IQ

Som Dagens Media kunde berätta tidigare i dag investerade annonsörer nästan 1,1 miljarder kronor brutto i alkoholreklam under 2013, enligt Sifo Reklammätningar.

Det innebär en ökning på nästan 15 procent jämfört med året innan då medieinvesteringarna uppgick till 928 miljoner kronor.

Magnus Jägerskog är vd på Systembolagets dotterbolag IQ som arbetar med att svenskarna ska få en "smartare syn på alkohol".

Han poängterar att det här är en ökning som pågått ett par år och att ökningen pekar på behovet av en mer aktiv och proaktiv tillsyn.

– Många annonsörer följer det regelverk som finns men vi vet också att många ligger på gränsen. När vi nu ser den här fortsatta ökningen är det viktigt att Konsumentverket får fler resurser, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– I dag har Konsumentverket en heltidstjänst som har till uppdrag att följa tillsysnen både för tobak och alkohol. Det har varit så ganska länge trots att reklamen mer än fördubblas under en femårsperiod. De tvingas redan nu prioritera ganska hårt och hinner inte följa upp allt.

Magnus Jägerskog poängterar också att det inte bara rör sig om en kvantitativ ökning av alkoholreklamen. Det handlar även om att spridningsvägarna blir allt fler.

– Det är jättetydligt när man tittar på de digitala medierna, även om det inte fångas upp av Sifos reklammätningar.

IQ själva, som flera gånger prisats för sin kommunikation, planerar totalt fyra kampanjer i år.

– Vår primära målgrupp är unga vuxna och dem ska vi nå genom ett antal lite större satsningar. Vi tog över Tonårspalören från Folkhälsoinstitutet i fjol och ska fortsätta jobba med den för att nå ut till vuxna med tonårsbarn. Det är vår sekundära målgrupp.

IQ har också fått en något ökad budget jämfört med åren innan då den årliga budgeten låg på 25 miljoner kronor. I år kommer budgeten istället att ligga på 30 miljoner kronor.

Den siffran gäller dock IQ:s totala omsättning, inte budget för medieköp.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

IQ

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.