Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

IQ frågar vem som blir påverkad när du dricker

Publicerad: 16 November 2016, 10:21
Uppdaterad: 16 November 2016, 10:29

Med kampanjen "Vem blir påverkad när du dricker?" vill IQ få dig att fundera över hur din alkoholkonsumtion påverkar omgivningen.


Ämnen i artikeln:

IQForsman Bodenfors

I dag startar en ny kampanj från IQ som heter "Vem blir påverkad när du dricker?", med syftet att uppmana folk att reflektera över hur deras alkoholkonsumtion påverkar personer i deras omgivning.

– På samma sätt som vi pratar om riskerna med passiv rökning borde vi tala om riskerna med passivt drickande. Jag hoppas att den här kampanjen bidrar till att fler funderar på vilka som blir påverkade när de själva dricker, säger Juan-Pablo Roa, vd på IQ, i ett pressmeddelande.

Enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört bland 1500 personer, 18 år och uppåt, framkommer bland annat att:

– 3 av 4 uppger att andra personers alkoholkonsumtion har påverkat dem negativt.

– 4 av 10 uppger att deras egen alkoholkonsumtion påverkat personer i deras omgivning negativt.

– Över hälften svarar att de ångrat hur de betett sig mot andra när de varit berusade.

Kampanjen kommer att pågå under fem veckor och består av tre olika filmer, varav "Vem blir påverkad när du dricker? Charter" (ovan) kommer att visas på tv, bio och digitalt.

"Vem blir påverkad när du dricker? Emmas helkväll" och "Vem blir påverkad när du dricker? Simons helkväll" kommer att visas i digitala kanaler.

Teamet bakom kampanjen:

Reklambyrå: Forsman & Bodenfors

Produktionsbolag för filmen "Vem blir påverkad när du dricker? Charter" är Bacon och regissör är Tomas Mankovsky

Produktionsbolag för filmerna "Vem blir påverkad när du dricker? Emmas helkväll och Simons helkväll" är Camp David och regissör är Stina Lutz

Mediebyrån är Scream

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IQForsman Bodenfors

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.