Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

IQ fokuserar på vänskap

Publicerad: 14 November 2012, 08:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:04

IQ sjösätter i dag en kampanj som centreras kring svårigheterna med att prata med vänner om deras dryckesvanor.


Ämnen i artikeln:

IQForsman Bodenfors

Kampanjen tar avstamp i en undersökning där varannan svensk säger att de känner någon som dricker för mycket. Trots detta uppger många att det är svårt att prata med dessa personer.

– Många av oss känner igen sig i att det kan vara svårt att prata med någon i vår närhet som vi vet dricker för mycket. Trots att vi ser problemet så tar det ändå emot att riskera att såra någon. Men genom att dela sin oro så har man ändå allt att vinna, säger Magnus Jägerskog, vd IQ, i ett pressmeddelande.

IQ hänvisar därför till alkoholhjalpen.se, där de lämnar råd om hur man ska bete sig om man är orolig för att någon i ens närvaro dricker för mycket.

För att uppmärksamma problematiken går IQ också i dag ut i en tv-kampanj.

I reklamfilmen, som är framtagen tillsammans med Forsman & Bodenfors, syns ett vänskapsförhållande mellan två män, men där den ena mannen dricker för mycket. Filmen avslutas med texten "Man kan göra nästan vad som helst för en kompis. Men varför är det så svårt att prata med någon som dricker för mycket?"

Undersökningen som kampanjen bygger på genomfördes av Novus på uppdrag av IQ under perioden 23–30 oktober 2012 och baseras på intervjuer med 1040 slumpmässigt utvalda svenskar, 16 år och äldre.

Arbetsgrupp

Byrå: Forsman & Bodenfors Projektledare: Maria Bergkvist

Produktionsledare: Helena Lignell

Art Director: Ted Mellström Copywriter: Jacob Nelson Formgivare:

Ellinor Bjarnolf Byråproducent: Magnus Kennhed

Produktionsbolag: B-Reel Regissör: Mikael Marcimain Exekutiv

producent: Martin Ronström Producent: Lia Eliasson,

Postproduktion: The Chimney Pot/Ljudligan Fotograf: Mattias Montero

Music: ”Att ha en vän” av Mats & Lotta Winqvist Music supervision

Music super circus Mediebyrå: Carat

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IQForsman Bodenfors

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev