Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

IQ drar fyllehistorier

Publicerad: 6 December 2010, 10:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Roliga fylleklipp à la amerikansk tv-show är innehållet i IQ-initiativets senaste kampanj. Meningen är att skrattet ska fastna i halsen.


Ämnen i artikeln:

IQForsman Bodenfors

Filmen visar först flera dråpliga fylleklipp men slutar med betydligt jobbigare situationer, bland annat ett slagsmål utanför en krog och ett våldtäktsförsök. Allt ljudsatt med glad musik och pålagda skratt, som för tankarna till amerikanska hemmavideo-program.

– Syftet är att skapa eftertanke och reflektion hos dem som ser filmen. Vi vill att man ska fundera en stund på varför man skrattar åt fyllehistorier, säger Christina Luttropp Voquer, marknadschef på IQ-initiativet.

– Meningen är att skrattet ska fastna lite i halsen. För hur kul är egentligen det vi skrattar åt?

Filmen visas i flera tv-kanaler under december, bland annat TV4, TV3, TV6, Kanal 5 och MTV. Den visas också på bio. Målgruppen är 20-49-åringar.

– Vi rikta oss till yngre vuxna men den här gången är målgruppen bredare eftersom budskapet lämpar sig även för äldre, säger Christina Luttrop.

IQ:s reklambyrå är Forsman & Bodenfors. Filmen är producerad av Bacon.

Arbetsgrupp F&B

Andreas Engstrand, projektledare

Jacob Nelson, copywriter

Anna Qvennerstedt, copywriter

Joakim Blondell, ad

Nicole Edström, produktionsledare

Magnus Kennhed, byråproducent

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IQForsman Bodenfors

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.