Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Ipren-mannens barnvisor fälls

McNeils digitala satsning ”Visgeneratorn”, som komponerar Iprenvisor åt sjuka barn, bryter mot lagen.

Martin Schori


Publicerad: 03 November 2010, 14:54
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:33

Ämnen i artikeln:

IprenVizeumGarbergs

Det konstaterar Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL, som tvingar McNeil att betala straffavgift på sammanlagt 220.000 kronor.

Kampanjen, McNeils första digitala någonsin, hade syftet att öka kännedomen om att Iprens produkter är anpassade för barn.

– Det är få som är medvetna om det. Vi vill därför, med klassiskt iprenmanér med sång och dans, lyfta fram Ipren som ett snabbt alternativ mot barns feber, sade Valter Stenskepp, Nordic Brand Manager på Johnson & Johnson McNeil, då till Dagensmedia.se.

Men Läkemedelsverket anmälde "Visgeneratorn" till NBL eftersom man ansåg att reklamen riktar sig mot barn, vilket är olagligt. NBL höll med, trots att sajtens besökare måste intyga att de är över 18 år.

Kampanjen är framtagen i samarbete med reklambyrån Garbergs och mediebyrån Vizeum, och kommer att pågå fram till juni.

Kampanjsajten ligger för närvarande nere.

Ämnen i artikeln:

IprenVizeumGarbergs

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.