Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Ipren-mannens barnvisor fälls

Publicerad: 3 November 2010, 14:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

McNeils digitala satsning ”Visgeneratorn”, som komponerar Iprenvisor åt sjuka barn, bryter mot lagen.


Ämnen i artikeln:

IprenVizeumGarbergs

Det konstaterar Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL, som tvingar McNeil att betala straffavgift på sammanlagt 220.000 kronor.

Kampanjen, McNeils första digitala någonsin, hade syftet att öka kännedomen om att Iprens produkter är anpassade för barn.

– Det är få som är medvetna om det. Vi vill därför, med klassiskt iprenmanér med sång och dans, lyfta fram Ipren som ett snabbt alternativ mot barns feber, sade Valter Stenskepp, Nordic Brand Manager på Johnson & Johnson McNeil, då till Dagensmedia.se.

Men Läkemedelsverket anmälde "Visgeneratorn" till NBL eftersom man ansåg att reklamen riktar sig mot barn, vilket är olagligt. NBL höll med, trots att sajtens besökare måste intyga att de är över 18 år.

Kampanjen är framtagen i samarbete med reklambyrån Garbergs och mediebyrån Vizeum, och kommer att pågå fram till juni.

Kampanjsajten ligger för närvarande nere.

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

IprenVizeumGarbergs

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev