Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

IOGT utmanar alkoholnormen

Publicerad: 10 Maj 2013, 10:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:46

Vinballe eller Ökenråtta, vilken alkoholkaraktär är du? Sex, humor och politik är ledorden i en ny kampanj från nykterhetsorganisationen IOGT-NTO.


Ämnen i artikeln:

ReformklubbenIOGT-NTO

I IOGT-NTO:s nya kampanj får vi följa den manliga karaktären Vinballen och den kvinnliga karaktären Ökenråttan. Varje vecka under ett år kommer seriestrippar med huvudrollsinnehavarna publiceras i pappersupplagan av Aftonbladet.

– Vi vet att de flesta människor dricker alkohol, för många är det en guldkant i livet. Vi vill belysa vilka situationer man kan hamna i när alkohol tar för mycket plats i livet och hur man skulle kunna gjort det annorlunda, säger Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO, till Dagens Media.

IOGT-NTO:s kampanj omfattar även kampanjsajten fylllivet.se. Förutom att läsa serien om Vinballen och Ökenråttan kan man testa sitt eget alkoholbeteende för att se hur många procents Vinballe eller Ökenråtta man är.

– Vi vill på ett lite provocerande sätt, men ändå med glimten i ögat, få folk att börja reflektera över och prata om sin egen alkoholnorm. Vi vill att de ska fundera över hur en fredagskväll utan alkohol kan se ut eller vad ett nyktert krogbesök skulle innebära, säger Anna Carlstedt.

Kampanjen har redan väckt kraftiga reaktioner, många menar att den är sexistisk och könsstereotyp. Anna Carlstedt kan till viss del förstå reaktionen men hävdar att kampanjen bottnar i något allvarligt men att den är gjord med glimten i ögat.

– Det vi vill göra är att hålla upp en skrattspegel mot oss alla. Vilka situationer man kan hamna i när alkoholen tar för stor plats beror inte på om man är man, kvinna eller hen.

Och fortsätter:

– Serien kommer dessutom att publiceras i ett år, och självklart utvecklas och förändras karaktärerna under tiden. De kanske börjar som stereotyper men vi kommer även se dem delta i Pride-festivalen och bli kära i det motsatta könet.  

Utöver kampanjsajten och seriestripparna i Aftonbladet har IOGT-NTO introducerat en vinbil i Stockholm. Bilen gör det möjligt med fri hemleverans av alkoholfritt vin dygnet runt.

– I stora delar av Stockholm körs alkohol ut i så kallade vodkabilar, vi har istället börjat med vinbilen. Som såklart innebär alkoholfritt vin. Överskottet av vinförsäljningen går till IOGT-NTO:s verksamhet, till exempel till våra behandlingshem, säger Anna Carlstedt.

Kampanjen är framtagen tillsammans med pr-byrån Reformklubben. Serietecknare är Ebbe Waxin.

Frida Wickberg


Ämnen i artikeln:

ReformklubbenIOGT-NTO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.