Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ingen vet om reklam gör någon nytta

Publicerad: 14 Oktober 2013, 12:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

Nära 60 bruttomiljoner. Så mycket brände riksdagspartierna på enbart tv-reklam under den senaste valrörelsen. Men forskarna ser inget samband mellan reklamköp och röster.


– Inget tyder på att tv-reklamen har någon betydelse, säger forskaren Adam Shehata.

Den efterlängtade duellen i ”Aktuellt” – det var första gången de två statsministerkandidaterna möttes i en direktsänd tv-debatt – markerade starten på valrörelsen inför ”supervalåret 2014”. De svenska väljarna ska säga sitt både i Europaparlamentsvalet och det svenska riksdagsvalet.

Dagens Media har med hjälp av siffror från Sifo Reklammätningar kartlagt hur partiernas reklamköp såg ut under valrörelsen 2006 och 2010, som var det första året då politisk tv-reklam tilläts i Sverige. Siffrorna visar att tv-reklamen bidrar till att partierna bränner mer krut än någonsin på reklamköp. Detta trots att det är ytterst oklart vilken effekt den politiska tv-reklamen faktiskt har.

– Det är ingen i Sverige som tror att reklamen spelar någon större roll. Det viktigaste är att synas redaktionellt i de breda medierna och de tv-sända partiledardebatterna, säger Bengt Johansson, professor i journalistik och masskommunikation vid Göteborgs Universitet.

Han får medhåll av Adam Shehata, som forskar om medier, kommunikation och opinion vid Mittuniversitetet och Henrik Oscarsson professor i statsvetenskap med särskild inriktning mot valforskning. Det finns i dagsläget ingen forskning om vad den politiska tv-reklamen egentligen ger för effekter.

Adam Shehata och Jesper Strömberg har i ett kapitel i en nyutkommen bok studerat hur olika kampanjmetoder påverkar intresset för politik hos väljarna.

Ju fler av valprogrammen väljarna ser och ju mer de tar del av information via partiernas hemsidor, via bloggar om politik och samhälle samt via sociala medier, desto mer ökar det politiska intresset under valrörelsen. Tv-reklam har dock inte några sådana effekter. I klartext: Den påverkar inte vad folk röstar på.

– Det finns inget i våra data som tyder på att tv-reklamen har någon betydelse, det verkar heller inte vara relaterat till ökat intresse eller ökat förtroende för politiken, säger Adam Shehata.

På ett område är tv-reklamen dock stark. Den syns.

Valforskaren Henrik Oscarsson har studerat hur många som sett partiernas tv-reklam. I takt med att direktkontakten mellan partierna och deras väljarbas minskar, då medlemsantalet sjunker och partiernas representation på arbetsplatserna minskar, erbjuder tv-rutan en möjlighet att tala direkt till många väljare på samma gång.

– Masskommunikation börjar bli inne nu när fotfolket inte räcker till, säger Henrik Oscarsson.

Sju av tio uppgav i studien att de sett partiernas tv-reklam under valrörelsen 2010. Henrik Oscarsson tycker dock att partierna själva har dålig koll på effekten av de miljoner som pumpas in i reklamköp.

– De har själva inte några ambitioner att mäta effekter utan vänder sig forskare, som i sin tur ofta tittar på amerikanska studier. Det är helt fel, då det finns väldigt lite att lära av USA. Det är bättre att titta på Holland, Norge eller andra liknande länder.

De tre forskarna som Dagens Media pratat med tror att partierna fortsatt kommer att öka sina reklamköp, då det är en arena som man inte vågar rata.

– Det handlar dels om att undvika risk, säger Henrik Oscarsson.

– 70 procent av väljarna ser tv-reklamen och det kommer att bli än fler. Ingen kommer att våga välja bort det. Ändå var det bara Sverigedemokraterna som fick något större genomslag i nyhetsrapporteringen och lyckades skapa en snackis kring sin reklamfilm i förra valrörelsen, säger Bengt Johansson.

LÄS OCKSÅ:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.