Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Ingen prövning av Arlas ”Naturens egen sportdryck”

Publicerad: 27 Januari 2016, 09:28
Uppdaterad: 27 Januari 2016, 09:32

Efter anmälningarna – Konsumentverket prövar inte Arlas reklambudskap.


Ämnen i artikeln:

Arla

Som Dagens Media tidigare berättat har det den senaste tiden kommit in en mängd anmälningar till Konsumentverket mot Arla med anledning av mejerijättens reklam där mjölk omnämns som ”naturens egen sportdryck”.

Anmälarna – över 20 personer – menade att påståendet är missvisande och vilseledande då komjölk är till för kalvar, inte människor.

Arla, som har använt sig av reklamkonceptet i snart fyra år, är övertygade om att det hela är en samordnad attack och har inga planer på att ändra reklambudskapet.

– Det är ganska uppenbart att det är samordnat. Av vem får andra spekulera i, sade Daniel Emilsson, pressekreterare på Arla, till Dagens Media, för knappt två veckor sedan.

Nu står det klart att Konsumentverket inte kommer att pröva ärendet.

”Att ett bolag fått många anmälningar mot sig kan i sig vara en grund för att vi inleder ett ärende, detta är emellertid bara en av de aspekter vi tar hänsyn till när vi bedömer om ett ärende ska öppnas eller ej. Som det ser ut i dagsläget kommer vi inte att starta något ärende i denna fråga. Det är först och främst en fråga om resurser då vi har många andra ärenden som vi just nu anser väga tyngre och som för tillfället prioriteras. Detta utesluter dock inte att vi kan komma att pröva marknadsföringen i framtiden”, skriver David Ånesjö, jurist på Konsumentverket, i ett mejl till Dagens Media.

Också Reklamombudsmannen har fått in flera anmälningar rörande ”naturens egen sportdryck”. RO har inlett ett ärende och Arla ska nu inkomma med ett yttrande. Enligt Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig kommer ärendet med största sannolikhet att prövas under mars månad.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Arla

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev