Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Ingen man ville bli Lucia

En enda man valdes ut bland de 60 luciakandidaterna i Göteborg. Och på audition dök han aldrig upp.

Helen Preutz


Publicerad: 25 Oktober 2013, 07:55
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:58

Ämnen i artikeln:

Stendahls

I september berättade Dagens Media att Göteborgs Stad som första stad skulle ge män och kvinnor lika villkor att söka till årets Lucia.

Genom appen Luciarösten som togs fram av reklambyrån Stendahls fick kandidaterna sjunga in sina bidrag. Målet var att bortse från ålder, kön och utseende och lägga allt fokus på rösten.

– Vi ville skapa nya tidens Lucia där alla är välkomna, kille som tjej, även om man inte ser ut som en Lucia traditionellt brukar se ut. Detta känns helt naturligt och i tiden, sade Ylva Nestmark, creative director på Stendahls, till Dagens Media då.

Nu har ansökningen till årets Luciatrupp stängt och resultatet kan ses som något av ett fiasko. Bland finalisterna lyser männen nämligen med sin frånvaro.

– Av alla bidrag vi fick in valde vi in valde vi ut 60 som vi kallade till audition. Vi hade en manlig sökande och han sjöng jättebra, men tyvärr dök han aldrig upp när det var audition, säger Ulrika Dybler, vd på Insideout som projektleder Göteborgs Lucia till Dagens Media.

I nästa fas av kampanjen tillåts allmänheten rösta. Det gör man via appen där man kan lyssna på kandidaternas röster och se deras munnar röra sig.

Ämnen i artikeln:

Stendahls

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.