Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Inga naturvetare

Publicerad: 12 April 2010, 11:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

15-åringar som inte väljer naturvetarprogrammet kan råka illa ut, enligt Teknikdelegationens nya kampanj. Se reklamfilmerna på Dagensmedia.se.


Landets niondeklassare gjorde ett preliminärt val för gymnasiet i början på året, men nu har de möjlighet att ändra sig i det så kallade "Ändringsvalet".

Teknikdelegationen vill få landets niondeklassare att välja naturvetarprogrammet och därför går man ut med en riksräckande kampanj för att ungdomarna inte ska välja fel.

– Vi vill med glimten i ögat visa hur det kan gå om man inte väljer Naturvetarprogrammet, säger Sofia Yngwe, kommunikationsansvarig på Teknigdelegationen.

Kampanjen syns i april och i maj i tv, på webben och i dagspress i hela Sverige. Temat för kampanjen är ”Så här kan det kännas att inte ha läst NV”. Förutom att påvisa bredd på NV-programmet ska kampanjen visa de möjligheter programmet ger efter avslutade studier.

–  Kampanjen ska bekräfta valet av NV som många redan gjort och se till att de står fast vid det. Men också påverka de som fortfarande tvekar inför att välja ”rätt” linje, säger Lena Hjälmrud, projektledare på reklambyrån Futurniture.

Samtidigt genomförs en pr-kampanj där kända personer som gått NV-programmet berättar om fördelarna. I dag, måndag, publicerade debattöen Dilsa Demirbag-Sten en artikel på Newsmill. Fler namn, inklusive bloggaren Foki, austronauten Christer Fuglesang och utrikesminister Carl Bildt, följer.

Teknikdelegationen är tillsatt av regeringen med uppdrag att öka barns och ungdomars intresse för matematik, naturvetenskap, teknik och informations- och kommunikationsteknik.

Arbetsgrupp Futurniture

Lena Hjälmrud projektledare

Amanda Fog produktionsledare

Kate Breineder AD

Björn Wigenius Copy

Andreas Slättner grafisk form

 

Film: Social Club

Jesper Ericstam regissör

Magnus Theorin producent

 

PR: Strandberg Haage

Webb-tv: Lily Recovery

Henrik Boman

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.