Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Kampanjer

Ikeas svar på Balenciagas plagiat

Bild 1/3  Den välkända Ikea-kassen fick se sig kopierad av självaste Balenciaga.

Efter Balenciagas efterapning av den klassiska Frakta-kassen svarar möbelföretaget modejätten – genom att visa hur man skiljer originalet från kopian. ”Vi ville svara med charm”, säger Acnes kreativa chef Johan Holmberg till Dagens Media.


Publicerad 2017-04-25 10:02

Dela artikeln:

Lyxmärket Balenciaga lanserade nyligen en vårnyhet som fått många att höja på ögonbrynen. Den blåa väskan i supersize-modell var nämligen uppseendeväckande lik Ikeas populära shoppingkasse ”Frakt”. Största skillnaden var möjligen priset. Istället för en femkrona får den som vill ha Balenciagas lyxvariant vara beredd att betala omkring 20 000 kronor.

Först med att reagera på den slående likheten var Ikea själva, som med hjälp av partnern Åkestam Holst var snabba på att komma med en humoristisk passning till sin nya konkurrent. I sociala medier publicerade möbeljätten en bild på sin klassiska blåa kasse med texten: ”Vårens it-väska är här! Ibland är det enkelt att hänga med i modevärlden. Hos oss blir det dock 19 995 kronor billigare. Frakta kasse, 5 kr/styck.”

 

Varuhuset har också satt ihop en guide, som förklarar hur man bäst går tillväga för att skilja originalet från kopian.

Ikeas blinkning till modehuset Balenciaga.

Johan Holmgren är kreativ chef på reklambyrån Acne som låg bakom Ikeas blixtkampanj. Hur gick det till när kampanjen togs fram?– När jag såg väskan ringde jag upp vår kund Morten (Morten Kjaer, kreativ chef på Ikea reds anm) och sa att vi borde göra något på detta, och att "vi har det kreativa färdigt om två timmar". Vilket vi hade. Morten tyckte det var ”en superrolig idé” att göra något med det. Vi valde sedan ut dom bästa idéerna tillsammans. Hur tänkte ni kring att jobba med humor?– Vi ville svara med charm och också så klart ge en poäng om hur bra produkt Ikea Frakta är, på ett underhållande sätt. Varför var det viktigt att vara så snabb?– Jag tycker det var viktigt att hänga med i debatten, och agera när det kändes mest relevant, det vill säga inom några timmar. Vi plåtade med vår fotograf Ander Kylberg och allt kom ut några timmar senare. Vad har ni fått för reaktioner? – Enbart positiva reaktioner. Många har hört av sig och gett positiv feedback, vilket är superkul så klart.

Credlista

Agency: AcneClient: Ikea Creative HubCreative Director Acne: Johan HolmgrenCreative DIrector Ikea: Morten KjaerCreative: Tiago Pinho, Isaac Bonnier, Joel Lindblad, David Aronson.Photographer: Anders KylbergAssignment Leader Ikea: Louice AlvarssonClient IKEA: Simone Page

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.