Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ikeas förtroende rasar

Publicerad: 29 november 2011, 09:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:48

Förtroendet för Ikea minskar kraftigt. Enligt Medieakademins förtroendebarometer har möbeljätten tappat 16 procentenheter sedan fjolårets mätningar.


Det har blåst rejält runt IKEA och grundaren Ingvar Kamprad under året. Nu visar Medieakademins senaste mätningar att förtroendet för företaget har minskat från 78 till 62 procent bland den svenska befolkningen. Trots det återfinns företaget på tredje plats i Förtroendebarometern 2011.

– Först och främst är vi mycket glada och stolta över att det finns ett så stort förtroende för Ikea. Det är en jätteviktigt fråga för Ikea som alltid siktar på att vara ett öppet och ärligt företag, säger Ylva Magnusson, pressansvarig på Ikea.

Vad kan minskningen bero på?

– Det vi kan se är att förtroendet minskat generellt för företag och organisationer. Det är svårt att säga exakt vad det beror på, det finns många olika delar som påverkar. Men vi kommer att fortsätta arbeta aktivt med kundkontakten. Vi vill att kontakten med kunderna ska vara inspirerande och positiv, säger Ylva Magnusson.

Förtroendebarometern visar att förtroendet för näringslivet har minskat överlag. Bortsett från Ikea är Saab en stor förlorare på listan med ett tapp från 37 till 11 procent. Även Ericsson, H&M, Vattenfall och SJ har tappat runt tio procentenheter.

Erik Strömberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.