Kampanjer
Ikea om dominansen: "Vår reklam ger effekt"
Publicerad: 15 oktober 2014, 07:31
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:25
Ikea är den annonsör som har flest vinsthanser i kvällens reklamtävling 100-wattaren.
Ämnen i artikeln:
100-wattarenMedan Forsman & Bodenfors dominerar på byråsidan är Ikea den annonsör som har flest chanser till vinst i kväll när 100-wattaren avgörs.
Ikea, som jobbar med Åkestam Holst sedan två år tillbaka, har tre case på nomineringslistan: "Julen börjar på Ikea", "Äntligen ordning" och "Ikea Podologen", där Futurniture är byrå.
– Det känns roligt såklart. Framför allt är vi positiva och glada över att vår reklam ger effekt. Det har vi sett på många sätt i våra egna mätningar, att det sker många positiva förflyttningar. Varje kampanj ska bidra till den långsiktiga förflyttningen, säger Patrik Nygren Bonnier, marknadschef på Ikea.
Vad betyder en vinst för er?
– Generellt är det viktigt att vår reklam ger effekt så det är klart att det är positivt att vinna 100-wattaren. Men vi vet att när vi gör kreativ emotionell reklam så funkar det, det ger också resultat.
Ett case som Ikea och Åkestam Holst kan vinna pris för i kväll är filmen "Julen börjar på Ikea" där jultomten syns smyga omkring på ett Ikeavaruhus. Nu jobbar Ikea med årets julkampanj.
– Vi kommer att göra kampanjer som förhoppningsvis får genomslag och som våra kunder uppskattar. Vi kommer att förmedla våra grundvärden som handlar om det emotionella i att till julen ta hand om varandra, ge tid för varandra och vara tillsammans. Det är viktigt. Vi kommer att lyfta fram kvalitet, design och hållbarhet, säger Patrik Nygren Bonnier.