Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Ikea om dominansen: "Vår reklam ger effekt"

Ikea är den annonsör som har flest vinsthanser i kvällens reklamtävling 100-wattaren.


Publicerad 2014-10-15 07:31
Uppdaterad 2015-12-06 12:25

Ämnen i artikeln:

100-wattaren

Dela artikeln:

Medan Forsman & Bodenfors dominerar på byråsidan är Ikea den annonsör som har flest chanser till vinst i kväll när 100-wattaren avgörs.

Ikea, som jobbar med Åkestam Holst sedan två år tillbaka, har tre case på nomineringslistan: "Julen börjar på Ikea", "Äntligen ordning" och "Ikea Podologen", där Futurniture är byrå.

– Det känns roligt såklart. Framför allt är vi positiva och glada över att vår reklam ger effekt. Det har vi sett på många sätt i våra egna mätningar, att det sker många positiva förflyttningar. Varje kampanj ska bidra till den långsiktiga förflyttningen, säger Patrik Nygren Bonnier, marknadschef på Ikea.

Vad betyder en vinst för er?

– Generellt är det viktigt att vår reklam ger effekt så det är klart att det är positivt att vinna 100-wattaren. Men vi vet att när vi gör kreativ emotionell reklam så funkar det, det ger också resultat.

Ett case som Ikea och Åkestam Holst kan vinna pris för i kväll är filmen "Julen börjar på Ikea" där jultomten syns smyga omkring på ett Ikeavaruhus. Nu jobbar Ikea med årets julkampanj.

– Vi kommer att göra kampanjer som förhoppningsvis får genomslag och som våra kunder uppskattar. Vi kommer att förmedla våra grundvärden som handlar om det emotionella i att till julen ta hand om varandra, ge tid för varandra och vara tillsammans. Det är viktigt. Vi kommer att lyfta fram kvalitet, design och hållbarhet, säger Patrik Nygren Bonnier.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.