Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Ikea och WWF gjorde kvartalets bästa reklam

Publicerad: 28 Januari 2014, 08:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:50

Ikea och WWF stod bakom de mest effektiva reklamfilmerna på SF Bio under det fjärde kvartalet 2013.


Ämnen i artikeln:

SF Media

Både Ikeas och WWF:s reklamfilmer testade över genomsnittet för bioreklam. Ikea nådde en likeability på 74 procent och WWF på 83 procent. Snittvärdet för bioreklam ligger på 53 procent.

Avsändaridentifikationen låg för Ikea på 85 procent och för WWF på 74 procent. Enligt Nepa, som sedan 2009 genomfört mätningarna för SF:s räkning, brukar snittet ligga på 64 procent.

Både Ikea och WWF får nu motta priset ”Biopublikens bästa reklamfilm” av SF Media. Vanligtvis utses bara en vinnare.

– Men nu hade vi liknande resultat för de här två filmerna så då ville vi belöna båda. Det är också en lite rolig kontrast mellan filmerna där WWF har en mer blygsam budget, vilket har visat sig också fungera på bio, säger Carolin Högmyr, marknadschef på SF Media.

Med hjälp av utmärkelsen vill SF Media bland annat slå hål på myten om att bara påkostad och flashig reklam fungerar på bio.

– Det här visar att det handlar om hur väl man förmedlar budskapet och att filmer som går tungt i tv även fungerar bra på bio.

Den reklamfilm som har testat allra bäst hittills är Systembolagets "Sanningen" från andra kvartalet 2011. Filmen hade en budskapsförståelse på hela 97 procent och ett observationsvärde på 91 procent.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SF Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.