Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Ikea och Willys kampanj lika som bär

Publicerad: 26 april 2017, 12:12
Uppdaterad: 26 april 2017, 12:49

Regnrusk eller ej – nu är det inne att vara ute. I alla fall om du frågar Ikea och Willys, som i varsin kampanj slår ett slag för utomhusaktiviteter.


Snö och slask varvas just nu med sol och vårtemperaturer i vårt avlånga land. Men det ombytliga vädret stoppar varken Ikea eller Willys från att uppmuntra till utomhusmys. Båda företagen visar i varsin kampanj upp fördelarna med att ta sig utanför dörren.

Det är inne att vara ute. Låt hemmet växa utanför väggarnas gränser, det är ju snart sommar! Hos oss hittar du utemöbler som är gjorda för svenska somrar med både regn och solsken”, lyder det i ett inlägg från Ikea på Facebook. En annons som tagits fram av Åkestam Holst.

Äntligen är ute inne! Grilla loss utan att bränna pengar”, skriver Willys i sin utomhuskampanj för varor som passar på grillen.

Tina Björeman, pressansvarig för heminredning på Ikea, har inte sett Willys kampanj. Hon försäkrar däremot att möbelföretaget inte har sneglat på matvarukedjan.  

– Vi planerar ju så himla långt i förväg. Det finns inte en chans att vi hinner se vad som finns på marknaden, säger hon.

Ikea och Willys har gjort samma spaning helt enkelt?

– (Skratt) Ja, det kanske är så, men det var bra många månader sedan vi satte den där rubriken nu. Det här är ju något som ligger i människors intresse, man vill gärna vara ute, och det är den drömmen vi ville förmedla.

Hur påverkar det ruskiga aprilvädret kampanjens framgång?

– Vi hoppas att det påverkar drömmarna ännu mer. Det är ju precis det här man längtar efter. Man står inte riktigt ut med det här aprilvädret. Det finns hopp i den här kampanjen.

Johanna Eurén är kommunikationsansvarig på Willys. Hon konstaterar att företagets budskap visserligen är snarlikt Ikeas, men poängterar samtidigt att det är ”ganska allmängiltigt”.

– Det här är ett av flera budskap i vår grillkampanj och inte bärande i kampanjen på något vis. Vår byrå är DDB Stockholm och jag vågar inte säga vem som gjorde spaningen först, säger hon.

Med tanke på att grillning är något som ofta är väldigt väderberoende menar hon dock att Willys för tillfället säljer mer varm soppa än grillmat.

– Men vår kampanj handlar mer om att långsiktigt bygga kännedomen om att vi har all den bra maten till grillsäsongen till låga priser, snarare än att driva försäljning här och nu, tillägger hon.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.