Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ikea lanserar ny kollektion med skattjakt på Instagram

Publicerad: 22 April 2015, 05:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03

Tolv affischer från Ikeas nya kollektion finns gömda i kändisars Instagramkonton. Nu vill Ikea låta följarna visa att de har koll på sociala medier.


Ikeas konstkollektion "Ikea Art Event 2015" släpps på fredag. Affischerna säljs i begränsad upplaga och är skapade av gatukonstnärer.

För att få upp folks ögon för kollektionen startar Ikea en tävling på Instagram. Tävlingen pågår i 12 timmar och deltagarna ska kunna vinna affischerna som släpps.

– Med "Ikea Art Event 2015" gör vi det möjligt att ta med intressant gatukonst från olika delar av världen hem. Genom en digital skattjakt vill vi ge så många som möjligt en chans att se de här unika konstverken, säger Tina Björeman, pressansvarig för heminredning på Ikea Sverige, i ett pressmeddelande.

Tolv affischer finns utplacerade i kända personers Instagramflöden. På Instagramkontot ikeastreetsmart kommer ledtrådar att placeras ut så att följare ska kunna lista ut vilken kändis konto de ska besöka. Den som först hittar rätt bild vinner affischen samt ett presentkort på Ikea.

Bakom kampanjen står kommunikationsbyrån Futurniture.

– Många unga befinner sig dagligen på Instagram. Därför känns det naturligt att göra en tävling där. Här får man visa att man kan Instagram och har koll. Alltså är lite street smart. Till vår hjälp har vi Instagramprofiler som Simon Lussetti, Klas Eriksson och Ellen Bergström, säger Malin Runefelt, copywriter på Futurniture, i ett pressmeddelande.

Tävlingen pågår från klockan 12 i dag.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.