Kampanjer
Ikea hyllar Apple
Publicerad: 22 september 2017, 06:01
Uppdaterad: 22 september 2017, 08:01
Bild 1/5
Ikea drar nytta av nya Iphone-modellerna – släpper global kampanj för en dag.
Få kan ha missat att Apple har släppt sina senaste Iphone-modeller. En ny funktion för de nya modellerna är att mobilen går att ladda trådlöst – det har Ikea valt att dra nytta av.
I en global kampanj som bara går idag passar man på att marknadsföra sin lampa "Riggad" som kan ladda mobilen trådlöst.
En copy till en kampanjbild lyder: "Siri, what lamp should I buy?" och en annan den simpla men fyndiga texten "Apple juice".
– En av fördelarna med att vara ett varumärke under 2000-talet är möjligheterna med sociala medier. Att vi kan reagera på och ta del av världsomspännande händelser och skapa forum för diskussion, säger Jeroen Hubert, global kommunikationschef hos Ikea group, i en kommentar.
Bakom kampanjen står reklambyrån Acne som bland annat väckte stor uppmärksamhet när de reagerade på Balenciagas kopia av Ikeas klassiska blå väska.
– I takt med att den trådlösa laddningen blir mer och mer demokratiserat tycker vi det är viktigt att ta del av den pågående diskussionen som sker globalt och vara relevanta med att kommunicera produkter som naturligt passar in i detta. Ett resonemang om hur teknik hjälper oss i vardagen och hur Ikea tacklar den vetskapen i sina produkter, säger Johan Holmgren, creative director på Acne, i en kommentar.
Arbetsgrupp:
Byrå: Acne/Ikea Creative Hub Client: IkeaCreative director Acne: Johan HolmgrenCreative Director Ikea creative hub: Morten KjærKreatörer Acne: Tiago PinhoIsaac BonnierJoel Lindblad Anton BolinSimon SaarinenChristian KarlssonExekutiv Producent Acne: David OlssonProducent Acne: Maria WidemarProjektledare Acne: Lovisa Friman BendzFotograf Acne: Anders KylbergOriginalare Acne: Johan LundgrenSocial media manager Acne Rocio Garrido RusAssignment Manager Ikea Creative Hub: Mia MalmströmAssignment Leader Ikea Creative Hub: Louice AlvarssonKund Ikea: Jeroen Hubert Anna Larsen