Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Ikea hyllar Apple

Ikea drar nytta av nya Iphone-modellerna – släpper global kampanj för en dag.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 22 September 2017, 06:01
Uppdaterad: 22 September 2017, 08:01

Ämnen i artikeln:

IkeaAcne

Bild 1/5  

Få kan ha missat att Apple har släppt sina senaste Iphone-modeller. En ny funktion för de nya modellerna är att mobilen går att ladda trådlöst – det har Ikea valt att dra nytta av.

I en global kampanj som bara går idag passar man på att marknadsföra sin lampa "Riggad" som kan ladda mobilen trådlöst.

En copy till en kampanjbild lyder: "Siri, what lamp should I buy?" och en annan den simpla men fyndiga texten "Apple juice".

– En​ ​av​ ​fördelarna​ ​med​ ​att​ ​vara​ ​ett​ ​varumärke​ ​under​ ​2000-talet​ ​är​ ​möjligheterna​ ​med sociala​ ​medier.​ ​Att​ ​vi​ ​kan​ ​reagera​ ​på​ ​och​ ​ta​ ​del​ ​av​ ​världsomspännande​ ​händelser​ ​och skapa​ ​forum​ ​för​ ​diskussion, ​säger​ ​Jeroen​ ​Hubert,​ ​global kommunikationschef ​hos​ ​Ikea​ ​group, i en kommentar.

Bakom kampanjen står reklambyrån Acne som bland annat väckte stor uppmärksamhet när de reagerade på Balenciagas kopia av Ikeas klassiska blå väska.

– I​ ​takt​ ​med​ ​att​ ​den​ ​trådlösa​ ​laddningen​ ​blir​ ​mer​ ​och​ ​mer​ ​demokratiserat​ ​tycker​ ​vi​ ​det​ ​är viktigt​ ​att​ ​ta​ ​del​ ​av​ ​den​ ​pågående​ ​diskussionen​ ​som​ ​sker​ ​globalt​ ​och​ ​vara​ ​relevanta​ ​med att​ ​kommunicera​ ​produkter​ ​som​ ​naturligt​ ​passar​ ​in​ ​i​ ​detta.​ ​Ett​ ​resonemang​ ​om​ ​hur teknik​ ​hjälper​ ​oss​ ​i​ ​vardagen​ ​och​ ​hur​ ​Ikea ​tacklar​ ​den​ ​vetskapen​ ​i​ ​sina​ ​produkter​, säger​ ​Johan​ ​Holmgren,​ ​creative​ ​director​ ​på​ ​Acne, i en kommentar.

Arbetsgrupp:

Byrå:​ ​Acne/​​Ikea​ ​Creative​ ​Hub Client:​ ​IkeaCreative​ ​director​ ​Acne: Johan​ ​HolmgrenCreative​ ​Director​ ​Ikea ​creative​ ​hub: Morten​ ​KjærKreatörer​ ​Acne: Tiago​ ​PinhoIsaac​ ​BonnierJoel​ ​Lindblad Anton​ ​BolinSimon​ ​SaarinenChristian​ ​KarlssonExekutiv​ ​Producent​ ​Acne: David​ ​OlssonProducent​ ​Acne: Maria​ ​WidemarProjektledare​ ​Acne: Lovisa​ ​Friman​ ​BendzFotograf​ ​Acne: Anders​ ​KylbergOriginalare​ ​Acne: Johan​ ​LundgrenSocial​ ​media​ ​manager​ ​Acne Rocio​ ​Garrido​ ​RusAssignment​ ​Manager​ ​Ikea​ ​Creative​ ​Hub: Mia​ ​MalmströmAssignment​ ​Leader​ ​Ikea ​Creative​ ​Hub: Louice​ ​AlvarssonKund​ ​Ikea: Jeroen​ ​Hubert Anna​ ​Larsen

Ämnen i artikeln:

IkeaAcne

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.