Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ikea hoppar på hobbytrenden

Publicerad: 18 Augusti 2011, 10:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

Fritidsintressen är tema för årets Ikea-kampanj. Dragplåster är Henrik Schyffert.


På en pressträff i dag släppte Ikea sin katalog för 2012. Temat för i år är kvadratsmart, men fokus låg också på svenskarnas fritidsintressen.

Kampanjen – där komikern Henrik Schyffert är dragplåster – är framtagen av Futurniture.

­– Vi hade kort tid på oss att hitta ett tema som kunde lyfta fram katalogen. Ett av Ikeas kärnvärden är ju att vara kvadratsmart, därför ville vi ha någon slags spaning i tiden. Hobby och fritidsintressen kändes relevant och spännande att gräva i, säger Jakob Lind, vd på Futurniture, till dagensmedia.se.

I lägenheten där pressträffen ägde rum var olika rum inredda för att passa olika fritidsintressen. Det fanns också möjlighet att träffa bloggare som hade anknytning till dessa. Exempelvis kunde besökarna gå in i ett rum inrett på tema idollängtan, där två vampyrbloggare höll till.

Under en paneldebatt pratade etnologen Ida Hult, vd och grundare av konsultbolaget Trendethnography, om fritidsintressen som varumärke.

– Vi är alltid vad vi gör men i dag kanske det inte räcker med att ha det intressanta jobbet, då måste man kunna något speciellt, säger hon till dagensmedia.se efter paneldebatten.

Ida Hult berättar att detta fokus på fritidsintressen har fått en skjuts genom sociala medier på senare tid.

– När de kom kunde man ju gå från att sitta på sin kammare till att visa upp sin hobby. Då märkte man att man inte var ensam. Denna trend kommer att hålla på länge. Vi är väldigt många som rycker loss identiteten från ursprung och annat och vi kommer att koppla fritidsintressen till identitet så länge som vi är rotlösa, säger hon.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.