Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ikea "hackar" sig själva

Publicerad: 29 Augusti 2018, 06:00
Uppdaterad: 29 Augusti 2018, 06:00

Volontaire bakom global lanseringskampanj inspirerad av "hacking" och DIY-trenden.


Möbeljättens nya tillfälliga kollektion "Lyskraft" har hämtat inspiration från fenomenet "hacking" och DIY-trenden (do it yourself-trenden) som går ut på att sätta sin egna personliga prägel på något eller göra om en produkt efter sina behov.

Den tillfälliga möbelkollektionen har tagits fram av en holländsk designduo vid namn Scholten & Baijings, där de har gjort om och uppdaterat klassiska Ikea-möbler. Den enkla soffan "Klippan" har fått ett nytt utseende och likaså fotöljen "Poäng".

Bakom konceptet och den globala lanseringskampanjen står byrån Volontaire.

– Med kommunikationen kring "Lyskraft" vill vi hylla alla som ger Ikeas möbler nytt liv genom sin egna kreativitet, säger Klaudia Klang, ad på Volontaire, i en kommentar.

Kampanjen består både av pr-material, foto, film och innehåll till interna och externa kanaler.

–  I våra tidigare jobb för Ikea vi haft som ambition och uppdrag att kommunikationen inte bara ska lansera en kollektion, utan uppdatera innebörden av det svenska ursprunget. Denna gång har vi valt att omfamna ett mindset i kommunikationen, säger Jenny Hagblom, vd på Volontaire, i en kommentar.

Credlista:

Arbetsgrupp, Volontaire:Jenny Hagblom – Account director Lina Edenfelt Holst – Account managerHannah Håål – Production managerKlaudia Klang – Art directorJoakim Hutchinson–Kay – CopywriterKim Brundin – Designer Sofia Eddelid – Pr

IkeaPaulina Pashkevich – Global marketing content, Ikea retail services

ÖvrigaAspekt – Produktionsbolag Bengt-Anton Runsten – Regissör Ragnar Omarsson – Fotograf och korta rörliga Niklas Hansen – Stylist Magnus Bergkvist – Musik

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.