Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Ikea gör talkshow – dygnet runt

Ikea sänder 24 timmar live med Kristoffer Appelquist på Nyheter24. Lina Thomsgård är första gästen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 19 Mars 2015, 06:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:08

Ämnen i artikeln:

IkeaNyheter24MEC

Enligt Ikea är den nya talkshowen, "Under täcket", världens första direktsända 24-timmarsintervju.

Komikern Kristoffer Appelquist ska i sju avsnitt träffa sju olika personer för en 24-timmar lång intervju, som kommer att visas direktsänt på en kampanjsajt hos Nyheter24.

Intervjun utspelar sig i ett sovrum som Ikeas inredare har tagit fram utifrån gästens önskemål.

– Bakgrunden är att vi vill berätta om hur duktiga vi är på sovkomfort på ett nytt sätt som når unga konsumenter, säger Ikeas marknadschef Patrik Nygren Bonnier till Dagens Media.

Enligt honom har Ikea avsett en del av sin marknadsföringsbudget för att testa nya och innovativa sätt att nå yngre målgrupper. Idén om en direktsänd 24-timmarsintervju i sovmiljö kom från Ikeas mediebyrå MEC tillsammans med Nyheter24.

– För en ung person i stan är sovrummet mycket mer än en plats att sova i, det är där man hänger, säger Johnny Lindqvist, creative director på MEC.

Första avsnittet börjar sändas nästa fredag, den 27 mars, kl 15.00. Programmet inleds med att Kristoffer Appelquist träffar Ikeas inredare i ett varuhus, för att utforma en studio som är skräddarsydd efter gästen. Första gästen blir Lina Thomsgård.

Tittarna kan interagera med programmet genom en livechatt, och möblerna i rummet kommer att auktioneras ut till förmån för en välgörenhet som gästen väljer.

– En del av programformatet är stående punkter som återkommer varje vecka, som vi i efterhand kommer att använda för spridning i andra kanaler, säger Patrik Nygren Bonnier.

Det kommer till exempel att bjudas på musikinslag, topplistor och Kristoffer Appelquist och gästen kommer att spela in en podcast tillsammans under tv-sändningen.

– Vi räknar med att få ut mycket bra content ur de 24 timmarna vi har med varje gäst.

Hur har ni valt gästerna?

– Vi vill ha personer som målgruppen är nyfiken på, och som har ett intresse av det långa samtalet där de ges utrymme att tala till punkt. Vi kommer ha gäster med olika profil och bakgrund, bland annat inom musik, underhållning och politik.

Ämnen i artikeln:

IkeaNyheter24MEC

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.