Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Ikano Bank storsatsar i tv

Publicerad: 5 April 2011, 04:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Ikano Bank går ut i stor tv-kampanj för första gången på flera år. I huvudrollerna ser vi en gris och en mc-snubbe.


Ämnen i artikeln:

FLXSvenssonIkano Bank

I reklamfilmen får vi följa en mc-snubbe som saknar motorcykel och istället tvingas använda cykeln. Han sparar till en motorcykel, men har ännu inte tillräckligt med pengar. Hans ständige följeslagare, minigrisen Pyret, hjälper honom dock att hitta till Ikano Bank där han kan låna de sista slantarna. I den lyckliga slutscenen får vi se de båda gasandes fram på en motorcykel i öknen.

Syftet är att marknadsföra Ikano Banks blancolån.

Bakom kampanjen står reklambyrån Svensson.

– Ikano Banks symbol är en gris, så det var rätt självklart att ha med en gris i filmen, säger Filip Lindquist, ad på Svensson.

Kampanjen drar igång onsdag 6 april. Den vänder sig främst till prylintresserade personer.

– En motorcykel är en tydlig sak att låna till och det är faktiskt främst män som utnyttjar den här typen av blancolån. Det är en målgrupp som vill låna pengar till att ha roligt och förverkliga sig själva.

Filmen är regisserad av Måns Herngren, som nyligen gick till produktionsbolaget FLX – grundat av lillebror Felix Herngren.

– Filmen ligger väldigt nära manus, men jag tyckte att det var viktigt att lyfta samspelet mellan grisen och killen och dessutom ge filmen lite småstadskänsla. Det fanns så många bra element i manus – bara en kille klädd i mc-kläder som leder en cykel är ju roligt, säger Måns Herngren.

Utmaningen låg i att berätta, och få folk att förstå, hela historien på enbart 40 sekunder, berättar Måns Herngren.

– Det är annat än att bara skapa en stämning. Vi har också gjort en variant på 10 sekunder och jag är själv skitnöjd över att det gick att få fram historien på så kort tid.

Filmen är inspelad under två dagar. Utomhusscenerna är filmade i Midsommarkransen i Stockholm och lägenhetsscenerna i Tyresö. Avslutningsscenen är filmad mot en green screen och sedan inklippt över inköpta bilder. Där är även grisen gjord i 3d, av 3d-studion Fido, men i övriga scener är det Pyret själv som agerar.

– Det jobbiga är ju så klart att djur inte gör som man vill. Men vi hade stor hjälp av en kvinna som kallas Gris-Eva som föder upp minigrisar som sällskapsdjur. Hon mutade hela tiden Pyret med godis, säger Måns Herngren.

Ikano Bank har aldrig tidigare gjort en så stor tv-satsning, berättar marknadschefen Matilda Lennér Payne.

– Vi vill bryta igenom mediebruset och vi tror att den här filmen kommer att sticka ut gentemot våra konkurrenter, säger hon.

Filmen ska till en början rulla i omgångar till och med juli. Den ska synas i TV3, TV6, TV10 och Discovery. Tv-satsningen kompletteras av print.

– Vi hoppas att kampanjen ska ge våra försäljningssiffror en rejäl boost. Dessutom vill vi att folk ska få upp ögonen för Ikano Bank som ett schysst alternativ till storbankerna och de andra nischbankerna, säger Matilda Lennér Payne.

Arbetsgrupp

Ikano Bank

Marknadschef: Matilda Lennér Payne

Produktchef: Erik Persson

Svensson

Art director: Filip Lindquist

Copywriter: Tomas Carrfors

Projektledare: Anna Lennström

Produktionsledare: Christina Berntzon

Produktion

Producent: Ylva Axell

Regissör: Måns Herngren

Fotograf: Fredrik Bäckar

Klippare: Johan Söderberg

Postproduktion: Stopp

3D animation: Fido

Music: Music super circus

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

FLXSvenssonIkano Bank

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev