Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

IGM klandrar Nicorette-reklam

Publicerad: 23 Mars 2015, 13:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:08

Läkemedelsindustrins Informationsgranskningsman, IGM, klandrar Nicorette-reklam för att strida mot god branschsed för läkemedelsinformationen.


Johnson & Johnson Consumer Nordic AB / McNeil AB har salufört sluta-röka-hjälpmedlet Nicorette på Youtube. Men den informationstext som krävs när man saluför läkemedelsklassade produkter har varit så liten att man inter kunnat läsa den.

Texten ”Läs alltid bipacksedeln” har också delvis täckts av en länkknapp, vilket gjort den oläslig.

Nu klandrar därför IGM Johnson & Johnson Consumer Nordic AB / McNeil AB för att därmed ha handlat i strid med god branschsed för läkemedelsinformation.

IGM anser att avsteget är en brist av mer formellt slag, som är mindre allvarlig och fastställer därför avgiften till 40.000 kronor.

Företaget uppmanas också att i framtiden utforma sin marknadsföring med IGM:s synpunkter i åtanke.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.