Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

If tar hjälp av barnröster i ny kampanj

Publicerad: 17 Augusti 2015, 08:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:54

Försäkringsbolaget If släpper idag en GPS som påminner bilister att köra försiktigt i områden där det rör sig mycket barn. Slow Down GPS växlar över till en barnröst i närheten av Sveriges skolor.


If:s marknadschef Mikael Hellman berättar att problemet med bilister som inte håller hastigheten har diskuterats från försäkringsbolagets pr-sida i många år.

– Istället för att prata om oss själva vill vi prata om faktiska problem. Precis på samma sätt som vi gjorde med Watch your back-kampanjen tidigare i år. Där såg vi ett bekymmer i att människor i storstäder inte hade reflexer på grund av fåfänga och vi tog därför fram reflexer som var snygga och som folk faktiskt ville ha på sig, säger han och fortsätter:

– Det är samma sak här, det handlar om att uppmärksamma problem där vi som bolag kan hjälpa till, i det här fallet alltså att folk kör för fort i närheten av skolor.

Det är Forsman & Bodenfors som har tagit fram kampanjen där GPS-appen automatiskt växlar till en barnröst i områden där det rör sig mycket barn.

– I det större perspektivet hoppas vi att bilister kör försiktigare i närheten av skolor, men också att allmänheten genom detta tycker att vi pratar om någonting viktigt. Det är mitt jobb som marknadsförare att få människor att gilla If och tycka att vi tar upp viktiga ämnen.

"Slow Down GPS" har redan lanserats i Finland där skolterminen börjar en vecka tidigare än i Sverige. Hittills har mottagandet varit positivt och appen klättrar just nu på Appstores lista av mest nerladdade appar i Finland.

Mikael Hellman berättar att allmänheten kommer kunna delta i kampanjen genom att gå in på IF:s hemsida och märka ut områden där det rör sig mycket barn och på så vis vara med att utveckla appen ytterligare. Appen finns för IOS och Android och är gratis att ladda ner och använda.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.