Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

If gör reflexkollektion med Örjan Andersson som uppföljare till "Watch your Back"

Publicerad: 3 November 2015, 05:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:23

If:s nya samarbete med Cheap Monday-grundaren Örjan Andersson ska få fler att använda reflex.


Ämnen i artikeln:

If

I samband med att årets mörkaste månader står för dörren lanserar försäkringsbolaget If för andra året i rad en reflexkollektion tillsammans med en framstående modeskapare.

Förra årets Guldäggsbelönade kampanj "Watch Your Back"med Ann-Sofie Back följs upp av ett samarbete med jeansdesignern och Cheap Monday-grundaren Örjan Andersson, som tagit på sig uppgiften att skapa en klädkollektion som kan rädda liv.

– Vi har i många år tjatat om att folk måste använda reflexer när det är mörk, eftersom en reflex halverar risken för att man ska bli påkörd i trafiken. Men vi tycker att vi har fått dåligt gensvar och att nordbor är dåliga på att använda reflex, framför allt unga vuxna. Det var därför vi kom på den här idén förra året att göra ett samarbete med en framgångsrik, spännande designer för att på så vis göra reflexer till någonting snyggt, istället för något som man undviker, säger Caroline Uliana, informationschef på If, till Dagens Media.

Örjan Anderssons kollektion kommer att spegla hans egna streetiga stil och består av en unisex-uniform som går att kombinera på olika vis: ett par jeans med reflexrevärer, en bomberjacka, keps, mössa och sweatshirt.

– Kopplingen mellan ett försäkringsbolag och modeskapare är inte helt självklar, och jag tror att det är något som väcker uppmärksamhet. Förra årets samarbete såg vi bidrog till ett nytänkande kring reflexer. I år ville vi göra någonting annorlunda och vi är jätteglada att Örjan Andersson nappade på den här idén. Han är en konceptuell designer som vågar testa nya grejer och vi tycker att han passar bra in på den målgrupp vi vill nå. Dessutom tycker vi att hans design och stil fungerar bra att göra som reflexkläder, säger Caroline Uliana.

Idag är första gången kollektionen visas upp.

– I år har kampanjen spridit sig till våra nordiska grannländer Norge och Finland genom det gemensamma arbetsnamnet Reflectif. Deras samarbeten med lokala designers lanserades i förra veckan och har fått ett jättebra mottagande. Det är ju rätt unikt med en klädkollektion som kan rädda livet på dig.

Kläderna finns i butik från den 6 november och kommer att säljas hos Från Ö till A online och i butik, Åhléns City Stockholm och Göteborg.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

If

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.