Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Idrottsbrevet lanserar kampanj mot sexuella övergrepp

Reklambyrån Business & emotions arbetar tillsammans med Treskablinoll och Elaine Eksvärd med lanseringen av satsningen Idrottsbrevet.

Alex Hartelius


Publicerad: 10 Maj 2017, 08:47
Uppdaterad: 11 Maj 2017, 09:52

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Flera idrottsprofiler i projekt att förebygga sexuella övergrepp inom idrotten.

Idrottsbrevet jobbar för att motverka sexuella övergrepp och har i målsättning att ge idrottsföreningar verktyg för att göra detsamma.

Initiativet går ut på att föräldrar till barn i föreningar har möjlighet att skicka ett färdigskrivet brev till föreningar och klubbar med en förfrågan om att samarbeta kring olika förebyggande punkter - för att få stopp på sexuella övergrepp som barn drabbas av varje år. Arbetet gör de tillsammans med sportprofiler som Patrik Sjöberg, Börje Salming, Anton Hysén, Mikaela Laurén, J-O Waldner och många fler.

– Om vi hade haft en policy med en idrottsförening som informerat oss aktiva och våra föräldrar om sexuella övergrepp, så hade ett stort antal idrottare ungdomar i Göteborg lika enkelt blivit sexuellt utnyttjade av min tränare Viljo, säger Patrik Sjöberg på idrottsbrevet.se

Föreningar och klubbar som blir anslutna verifieras genom en orange markering på en nationell karta, Idrottskartan, där både föräldrar och barn kan gå in och se vilka som bedriver en säker verksamhet på nätet.

Idrottsbrevet har fått stor uppmärksamhet, bland annat genom medverkan i både SVT och TV4:s morgonsoffor och artiklar i de stora dagstidningarna.

– Det har varit ett fantastiskt mottagande. På ett dygn har vi fått 54 Receiverträffar, allt från morgonsofforna, radio och tv till massor av olika dagstidningar och landortstidningar. Det är bisarrt kul, för att det är ett stort och viktigt ämne, säger Elsa Lantz, frilansande pr-konsult som jobbat med projektet.

Fakta: Treskablinoll

Treskablinoll AB är ett icke vinstdrivande företag, där huvudsakliga syftet med bolagsformen är att återinvestera medel i verksamheten. Samtliga intäkter går till arbetet med att ge alla barn den trygga barndom de har rätt till. En barndom utan sexuella övergrepp.

Tillsammans med experter som jobbar på platser där barn vistas skapar företaget brottsförebyggande och utbildande lösningar.

Företaget Treskablinoll har tidigare även drivit projektet Förskolebrevet som är uppbyggt på liknande sätt.

Källa: Treskablinoll

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.