IDittNamn väcker global uppmärksamhet

Fotbollslandslagets Olivia Schough, Lotta Schelin och Lisa Dahlkvist. Namnen byts ut mot stärkande tweets i kampanjen #Idittnamn.

Stor internationell spridning och viss kritik när fotbollspelarna offrar namnen för budskap på tröjorna. Twitterkampanjen "IDittNamn" lyfter fram fotbollsdamerna som förebilder, tycker Adidas. Expressen däremot, kallar det för tröjtrams.

Reaktionerna har inte låtit vänta på sig sedan nyheten om Svenska Fotbollförbundets kampanj  #iDittNamn lanserades den första mars. På två dagar har bland annat BBC, The Guardian, CNN, och Mashable skrivit om damlandslagets okonventionella tröjsläpp.

I kampanjen pryds damlandslagets tröjryggar av stärkande tweets från kända kvinnor istället för spelarnas egna namn. Urvalet av kända kvinnor och budskap och har gjorts utifrån Damlandslagets eget motto ”Jaget är Laget” och ambitionen har varit att motivera och inspirera unga tjejer. På spelarnas ryggar går att läsa tweets från bland annat  Silvana Imam, Zara Larsson, Linda Pira och Gudrun Schyman.

Kampanjen är ett samarbete mellan Adidas, Svenska Fotbollförbundet och damlandslaget.

– Tröjsläpp brukar gå ganska omärkta förbi, och vi såg en chans att i samband med det belysa en större kulturell fråga, berättar Jennie Körnung som är projektledare på Edelman Deportivo – Adidas och Fotbollsförbundets kreativa byrå.

Hon fortsätter:

– Det är inte lika självklart för tjejer som för killar att spela fotboll, till att börja med. Det syns inte heller lika tydligt vilken fantastisk resa spelarna i damlandslaget gjort, eftersom manlig fotboll alltid har fått mycket mer uppmärksamhet. Vi såg en möjlighet att genom den här kampanjen inspirera och entusiasmera unga tjejer till att fortsätta kämpa, spela fotboll och tro på sig själva. Dessutom att lyfta fram vilka fantastiska förebilder landslagsspelarna är, säger Jennie Körnung till Dagens Media.

 

Enligt Jennie Körnung är  #IDittNamn en av de mest engagerande kampanjer som Edelman Deportivo gjort.

– Kampanjen har spridits väldigt snabbt, och har satt igång ett samtal på global nivå. Det är kul att vi har lyckats lyfta en viktig fråga genom de 140 tecken som en tweet består av.

Några av  tweetsen som pryder tröjorna är:  "Våga vara bäst" , "The future is Female" och "Se aldrig ner på någon om det inte är för att hjälpa henne upp."

I samband med Algarve cup användes kampanjtröjorna för första gången, och från och med den internationella kvinnodagen, den 8 mars, ska de även gå att köpa.

Sandra Essesjö är pr- och kommunikationsansvarig på Adidas Norden.

– Det känns väldigt kul att kampanjen har landat bra hos vår primära målgrupp – de unga tjejerna. Vi ser det bland annat genom det spelarna själva delat på sociala medier och genom det kvinnorna bakom själva tweetsen har lagt upp.

Hon fortsätter:

–Att ge upp sitt namn på speltröjan är en stor sak, och vi har haft ett nära samarbete med landslagsspelarna som alla har varit väldigt involverade i valen. Jag tycker att de visar vilka fantastiska förebilder de är, som ger upp sitt namn till förmån för andra budskap.

Kommer  det någon fortsättning på kampanjen?

–Det kommer mer, #iDittNamn kommer att leva vidare. Just den här gången handlar det om kvinnor som inspirerar andra kvinnor att lyckas. Nästa gång kanske det blir en annan sport eller herrfotboll.

Kampanjen har pridits snabbt – men också stött på kritik. Expressen bland annat, kallar kampanjen för "tröjtrams" och ifrågasätter om det verkligen är girlpower att de kvinnliga fotbollspelarna berövas sina namn.  

Sandra Essesjö, pr- och kommunikationsansvarig på Adidas Norden:

Sandra Essesjö

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2017-03-04 14.00Uppdaterad 2017-03-03 16.39

Dela artikeln: