Icona Pop frontar Gina Tricot

2018-09-13 10:16  

Gina Tricot lanserar kollektion tillsammans med elektropopduon Icona Pop. "Det är viktigt för oss att hitta samarbetspartners som vi kan känna oss förenade med", säger Anna Appelqvist, varumärkeschef.

I februari tidigare i år lanserade Gina Tricot sitt första influencer-samarbete genom en kollektion framtagen tillsammans med Los Angeles-baserade designern Anine Bing.

Nu följer modekedjan upp vårens satsning, den här gången med svenska elektropopduon Icona Pop som består av Aino Jawo och Caroline Hjelt. I oktober lanseras kollektionen "Icona Pop x Gina Tricot", med "disco, glitter och girl power" som ledord.

Icona Pop bildades 2009 och slog igenom med jättehiten "I love it". Därefter har duon bland annat turnerat med världsartister som Katy Perry och Miley Cyrus. Att Icona Pop tar ställning för feminism och kvinnors rättigheter menar Gina Tricot rimmar väl med varumärkets värderingar.

– Vi är superstolta över designsamarbetet med Icona Pop. Det är en stark kollektion med mycket partykänsla och coola powerlooks. Viktigt för oss är att hitta samarbetspartners som vi kan känna oss förenade med. Caroline och Aino är två grymma världsartister och fantastiska förebilder som delar våra värderingar kring female empowering. Vi älskar deras energi och starka självförtroende på scen, dessutom har de en skön stil som verkligen linjerar med vårt varumärke. Med Icona Pop fann vi en perfect match, säger Anna Appelqvist, varumärkeschef på Gina Tricot, i ett pressmeddelande.

Inspirationen till kollektionen är hämtad direkt från Icona Pops fartfyllda artistliv och ska enligt ett pressmeddelande vara tillverkad av en "högre kvalitet".

Icona Pop själva beskriver samarbetet som "en ren dröm":

–  Vi har, från början till slut, fått vara med och skapa plaggen som vi saknat i våra garderober. Hela den kreativa processen med att ta fram powerkollektionen har varit en jätterolig och inspirerande resa, säger Aino Jawo och Caroline Hjelt i pressmeddelandet.

Den studiofotade kampanjen går i samma tema som kollektionen och frontas av Icona Pop själva. I kampanjfilmen (smygtitt ovan) dansar duon till tonerna av deras helt nyproducerade låt ”Rhythm in my blood”.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt