Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ice Bucket Challenge ska få unga att rösta

Publicerad: 5 September 2014, 06:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

Forsbergs-studenter driver med "Ice Bucket Challenge" och ölsvepartävlingen "Neknomination" i ett försök att få unga att förtidsrösta.


I filmen som studenterna Simon Eriksson, Frans Wiklund-Nilsson och Emmy Glans spridit via Facebook och Youtube utmanar de unga att gå och förtidsrösta och sedan sprida filmen i sociala medier samt utmana fler att göra samma sak.

"Om jag lyckas hälla en hink med vatten över mig och svepa en öl, tycker inte jag att det kan vara så svårt för dig att förtidsrösta innan 14 september", är budskapet i filmen.

– Både "Ice Bucket Challenge" och "Neknomination" har spridit sig stort över sociala medier så vi tänkte att då använder vi oss av det. Vi ville göra något som är lite lättsamt och skojigt och aktuellt och tilltalar unga. Det är en introduktionsfilm till kampanjen, säger Emmy Glans till Dagens Media.

Målet är, förutom att få unga att rösta, att få 100 delningar av filmen.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.