Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Icas vd om reklamsåpans framtid: "Finns ingen bortre tidsgräns"

Publicerad: 19 Januari 2015, 12:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:16

Icas vd Anders Svensson om Hans Mosessons sorti och reklamsåpans framtid.


Ämnen i artikeln:

KingIca-StigICA

För ett år sedan lämnade Cecilia Forss, som spelat Ica-Cindy i fem år, Icas reklamsåpa. I helgen meddelade Ica att även Hans Mosesson, som spelar Ica-Stig väljer att sluta. Nu kommenterar Icas vd Anders Svensson förlusten och varför Ica trots detta väljer att fortsätta med reklamkonceptet.

– Vi har bestämt att vi långsiktigt vill fortsätta satsa på det här framgångsrika reklamkonceptet och är tacksamma över den stora instats Hans Mosesson har gjort i rollen som Ica-Stig. Han har haft stor betydelse för att konceptet har blivit så framgångsrikt och spelat karaktären utomordentligt, säger Anders Svensson till Dagens Media.

Varför lägger ni inte ner konceptet?

– Konceptet är väldigt omtyckt och gör en bra arbete. Det har stort genomslag och tittarna uppskattar det. Det hjälper oss att utveckla Icas varumärke och berätta om de erbjudanden som finns.

När fick ni reda på att Hans Mosesson valt att hoppa av?

– Det är en diskussion som har försiggått mellan King och Hans under en tid och något vi varit medvetna om. Själva beslutet togs under hösten så vi har haft gott om tid att förbereda oss på den här förändringen. Vi tog beslutet att karaktären som Icahandlare ska leva vidare, därmed inte sagt att det inte skulle kunna bli en kvinna.

Kan reklamsåpan bli lika framgångsrik utan Hans Mosesson?

– Det tror jag. Även om Hans har gjort ett fantastiskt arbete finns det möjligheter för en ny skådespelare att tillföra sin tolkning av rollen. I slutändan handlar det om att Ica måste ha något att säga som kunderna vill höra, att manusförfattarna fortsätter att göra ett bra arbete och att skådespelarna tillsammans med nya Ica-Stig gör ett bra jobb.

Vad har reklamsåpan betytt för Icas varumärke?

– Det hjälper oss att driva trafik till Ica-butikerna och det är där vårt varumärke byggs först och främst. Konceptet har också lyckats förmedla andra saker än bara pris, vi har lyckats berätta mer om vad Ica står för i viktiga frågor. På det sättet har det stärkt vårt varumärke.

Hur länge håller konceptet?

– Det är svårt att säga. Vi har funderat på hur vi förhåller oss till konceptet och vi tror att det kan leva på lång sikt, det är det vi förbereder oss för. Det finns ingen bortre tidsgräns. Vi har naturligtvis funderat på om konceptet klarar av att leva i en mer digital värld och det är vi övertygade om.

Den 1 februari sänds den sista reklamfilmen med Hans Mosesson och då presenteras också hans efterträdare.

LÄS OCKSÅ:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

KingIca-StigICA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev