Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Icas spoof lyfter Bet365:s kampanj

Publicerad: 21 Maj 2014, 06:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:37

Bet365:s kampanj med Jens Hultén har fått oväntad draghälp av Icas spoof.


Ämnen i artikeln:

KingICA

I sin senaste reklamfilm överger Ica sin traditionella story för att istället driva med spelbolaget Bet365:s reklamfilm med skådespelaren Jens Hultén.

Reklamfilmen har blivit mycket uppmärksammad – och har samtidigt gett Bet365 rejält med draghjälp.

Lance Traore är managing director på Unruly Media som bland annat mäter och analyserar hur kampanjer sprids viralt:

– En intressant aspekt av att jobba med spoofs på det sätt som Ica gjort är att oftast så får originalet mycket dragkraft också. Många gånger så blir annonsören upprörd och försöker stoppa den som snyltar på deras koncept när det i själva verket bara hjälper dem, säger han till Dagens Media.

Enligt Lance Traore har Icas reklamfilm gett Bet365 ett lyft i erinran då associationen till dem är såpass tydlig.

– Varje gång ICA-filmen visas så tänker man på Bet365. Utöver det så driver en Spoof ofta upp intresset att se orginalfilmen.

Även antalet visningar har ökat på Bet365:s reklamfilm. När Icas reklamfilm lanserades hade Bet365-filmen drygt 6 700 visningar på Youtube. I skrivande stund har det ökat med nära 20 000 visningar.

Icas reklamfilm har i sin tur 159 463 visningar på Youtube.

Jörgen Sparredal är svensk marknadschef på Bet365:

– Vi tycker Icas film är väldigt rolig även om Ica-Stig kunde varit lite mer macho. Det här är varken första eller sista gången det görs spoofs på våra reklamfilmer runt om i världen och det är bara kul. Som världens största spelbolag och stor annonsör är det något vi får räkna med.

Vad var tanken bakom filmerna och hur ser ni på hur de tagits emot?

– I en konkurrensutsatt bransch ville vi sticka ut hakan lite extra och sätta budskapet "Världens största bettingsajt". Vi hade inga illusioner om att alla skulle älska det, särskilt inte människor som tar sig själva på för stort allvar, men i vår huvudmålgrupp män 18-30 där många älskar Jens Hulten och hans karaktär Seth Rydell har det fungerat väldigt bra. Vi kommer därför snart lansera del två och nya filmer med Jens Hulten.

Icas reklamfilm har gjorts av King.

LÄS OCKSÅ:

HÄR KAN DU SE BÅDA REKLAMFILMERNA:

Dante Thomsen

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

KingICA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.