Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Icas "osmakliga" grillreklam fälls

Publicerad: 22 September 2014, 07:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Mamman till en son med brännskador chockades när hon såg Icas reklamfilm. Nu fälls den av Reklamombudsmannen.


I juni, mitt under grillsäsongen, gick Ica ut med en reklamfilm för sin nya grillapp.

Filmen, som visar hur karaktärerna Cindy och Ulf, börjar brinna efter att ha sprutat tändvätska på varandra, väckte dock protester.

Bland annat uttalade sig mamman till en son som fått brännskador efter att någon sprutat t-sprit på honom kritiskt.

– Hur kan man skoja om detta? Det är osmakligt, stoppa filmen, sa hon då till Aftonbladet.

Filmen har anmälts flera gånger till Reklamombudsmannen, som håller med om att reklamfilmen är stötande.

" Enligt annon­s­­ören är scenen avsedd att vara orealistisk och humoristisk. Opinionsnämnden finner dock att den humoristiska ansatsen i filmen förtas genom att innehållet i den kan antas väcka starkt obehag hos en genomsnittskonsu­m­ent eftersom situationen i verkligheten hade kunnat leda till allvarliga skador", skriver RO.

Ica får också bassning eftersom att karaktärerna i Ica-såpan använder en kolsyresläckare för att släcka branden, vilket även en av anmälarna påpekat.

" Att släcka en brinnande människa med kolsyra kan ge allvarliga köldskador då koldioxidgasen i den är mycket kall. Nämnden finner därför att filmen visar en sådan situation där gällande säkerhetsnormer åsidosatts".

Ica har tidigare bestridit att reklamfilmen ska vara stötande, men har samtidigt bett om ursäkt för att folk tagit illa upp.

" Annonsören vill uttrycka sin uppriktiga medkänsla med de personer som har råkat ut för en brandrelaterad skada och djupt beklaga om de tagit illa vid sig av filmen. Det har aldrig varit avsikten att någon ska bli illa berörd av filmen eller koppla ihop den med en verklig händelse", skriver RO.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.