Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Icas dubbelspel i Barillaskandalen

Publicerad: 8 Oktober 2013, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

Med en blixtkampanj tar Ica ställning mot homohat. Samtidigt släpper bolaget in Barilla i sin populära reklamsåpa.


Ämnen i artikeln:

Ica-StigICA

Konsumenter världen över rasade unisont mot pastajätten Barilla efter bolagets ordförandes anti-gay-uttalande i Italiensk radio. Budskapet var att Barilla aldrig skulle använda homosexuella par i sin reklam och att homosexuelle kunde ”köpa annan pasta” ifall de hade problem med det.

Svenska matjätten Ica var inte sena med att reagera. I ett blixtinsatt erbjudande kopplat till Icas egna pastamärke gick man ut med följande budskap

”På Ica gör vi inte skillnad på pastaätare och pastaätare”.

Erbjudandet illustrerades med pasta och gayrörelsens främsta symbol, en rengbåge.

– Det var ett snabbt agerande utifrån det som skrevs om Barilla och deras ställningstagande. Vi ville tala om att till oss är alla välkomna, säger Håkan Sjöstrand, marknadsdirektör för Ica Sverige.

Men samtidigt som Ica tar ställning mot homohat syns just Barilla i Icas största marknadsföringskanal. I det nya avsnittet av Icas reklamsåpa erbjuds, till tonerna av Vivaldi, tre Barilla-produkter för 25 kronor.

Håkan Sjöstrand ser inga problem med Icas dubbelspel i Barillaskandalen.

– Nej, det gör jag inte. Artiklarna i våra reklamfilmer ligger ju med en viss framförhållning. Alla är välkomna till våra butiker, och Barilla får naturligtvis ha sin åsikt.

Detaljerna kring ekonomin i Icas reklamsåpa är inte kända. En teori som ofta framförs är dock att reklamtiden i tv delvis finansieras av de varumärken som syns i filmerna.

Barillas styrelseordförande Guido Barilla bad snabbt om ursäkt för sitt kontroversiella uttalande. För Dagens Media lovade representanter för svenska Barilla, som även äger Wasabröd, att man nu skulle diskutera möjligheten att även visa homosexuell kärlek i sitt koncept ”kärlek på italienska".

– Med anledning av vad som har hänt kan jag garantera att den frågan kommer att vara på tapeten inom vår ledning omgående, sade Frida Bengtsson, nordisk hr-chef på Barilla, till Dagens Media.

LÄS ÄVEN:

HÄR ÄR ICAS SENASTE REKLAMFILM:

<iframe width="468" height="351" src="//www.youtube.com/embed/nUNWItWOfJw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Ica-StigICA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.