Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ica-Stig fimpar för gott

Publicerad: 28 December 2010, 06:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Lagom till nyår går Ica ut i en stor anti-rök-kampanj.


Ämnen i artikeln:

KingIca-StigIUMICA

Kampanjen går bland annat som reklamfilmer i tv och på stora tidningssajter.

I filmen säger den populäre karaktären Ica-Stig att han rökt i 40 år men nu, lagom till nyårsafton, ska han sluta. Han säger också att han hoppas att de som ser filmen följer hans exempel.

I slutet av filmen hänvisar Ica till sin officiella Facebook-sida.  

Där ger Cancerfondens experter tips och råd om hur man kan sluta röka. Man kan också låta Ica-Stig uppmana sina vänner att fimpa för gott.

– Reklamfilmerna har ett stort genomslag. Stig och hans gäng har blivit lite av förebilder för många, även unga. Våra filmer har alltid ett seriöst budskap men är ofta humoristiska. Men hälsa är allvarligt och viktigt och vi vill värna om våra kunders hälsa, utan pekpinnar, säger Icas marknadschef Magnus Wikner till dagensmedia.se.

Idén föddes när Hans Mosesson, som spelar Ica-Stig, ville sluta röka i det verkliga livet. Men samtidigt är Ica en av Sveriges största återförsäljare av just tobak.

– Rökningen är ganska komplicerad, det är lagligt att sälja cigaretter även om vi ser att rökningen begränsas i samhället. Vi kommer även att göra det på våra arbetsplatser. Men vi vill uppmana folk att fatta egna beslut och det är tillåtet att sälja tobak, säger Magnus Wikner.

Icas reklambyrå är King. IUM är mediebyrå.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

KingIca-StigIUMICA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.