Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ica slog Volvo på Roygalan

Publicerad: 13 November 2014, 08:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Ica gjorde förra årets bästa reklamfilm enligt svenska folket.


Ämnen i artikeln:

VolvoICA

Volvo Lastvagnars "Epic Split", producerad av Folke Film, utsågs i går till förra årets bästa reklamfilm av juryn i Film- och tv-producenternas reklamfilmstävling Roy.

När svenska folket skulle utse sin favoritfilm fick dock Volvo se sig slaget av Ica-såpan. Utmärkelsen Folkets film gick till Estebans Ica-film "Ulfs Bff".

Andreas Nilsson, som bland annat regisserat "Epic Split" utsågs till årets regissör. Bästa reklamfilmsfotograf blev Linus Sandgren som gjorde "Made by Sweden feat. Robyn” för Volvo Personvagnar.

Komms vd Jessica Bjurström utsågs till årets royalty.

Här är alla vinnarna från onsdagskvällens gala:

Folkets Pris (årets bästa reklamfilm enligt svenska folket)

Esteban - ”Ulfs Bff” för ICA

Bästa reklamfilm

Folke Film - ”Epic Split” för Volvo Truks

Juryns motivering: Spektakulärt, relevant och perfekt genomfört in i minsta detalj. Närmare den perfekta reklamfilmen kan man knappast komma.

Bästa Reklamfilmsregissör

Andreas Nilsson - ”Tornado” för Telenor, ”Bartender” för Schweppes, ”Epic Split” för Volvo Trucks

Juryns motivering: Med ett befriande självförtroende och ett fantastiskt hantverk tillför han ofta en närmast episk dimension. Det är stort det han gör. Det är vackert. Det är modernt.  Och det värsta är att han kan vara rolig också.

Bästa Reklamfilmsfotograf

Linus Sandgren – ”Made by Sweden feat. Robyn” för VOLVO

Juryns motivering: Med stor självsäkerhet och närvaro tas vi med på en nästan poetisk resa. Ett fantastiskt hantverk av en av våra största talanger.

Bästa Animation

Milford Film & Animation – Ronaldo ”free kick” för Nike

Juryns motivering: Att se dessa fantastiska animationer med en nära verkligheten upplevelse gör oss matta av beundran.

Bästa Visuella effekt

Swiss - ”Epic Split” för Volvo Trucks

Juryns motivering: Visuella effekter kan vara synliga och osynliga, ett mästerverk, oemotståndlig, men vad är det som vi inte ser?

Bästa Interaktiva Reklamfilm

STOPP/FAMILY – ”Apolosophy – Blowing in the wind” för Apoteket Hjärtat

Juryns motivering: Ingenting är sig likt. En film är inte bara en film nuförtiden. Den kan vara en affisch också. Årets jury kunde omöjligt värja sig mot den geniala enkelheten i den här idén. Rakt in i hjärtat via håret.

Årets Royalty

Jessica Bjurström

Juryns motivering: Årets Royalty går i år till en företrädare för branschen som också är en föregångare. För sin tydlighet, sina insatser och sitt osvikliga engagemang i en av branschens just nu viktigaste frågor går Årets Royalty till Jessica Bjurström.

Roy Junior

”Är jag ful” – framtagen av:  Izabel Östgren, Isak Edvinsson, Sara Rosenquist, Evelina Rönnung, Alflid Banzola och Fred Östman Ellison. Skola: Berghs School of Communication

Juryns motivering: Med en stark idé har årets vinnare lyckats göra en film som berör oss med äkta närvaro och som visar oss vad som händer när Bris inte räcker till. Vinnare av årets Roy JR är "Är jag ful?"

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

VolvoICA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.