Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Ica släpper ny reklamfilm efter kritik

Ica fick tidigare stark kritik kring sin föregående reklamfilm – nu släpps facit.


Publicerad 2015-09-24 05:23
Uppdaterad 2015-12-06 11:50

Ämnen i artikeln:

Ica-Stig

Dela artikeln:

För att uppmärksamma Dövas dag, som är på fredag släppte Ica tidigare i veckan en reklamfilm där Ica-Stig använder sig av teckenspråk för att visa sina varor. Reklamfilmen textades med vad Ica-Stig trodde var det han fick lära sig.

Videon väckte stark kritik på Icas-Facebooksida:

"Är ni dum i huvud ica eller? Det är inte okej att retar döva som använda teckenspråk. Respekterar döva är ni snälla? Även döva respekterar er hörande. Om döva retar er hörande hur ska det känns som för döva.", skrev en användare.

Och en annan:

"Inte ofta jag kritiserar er ICA men det här var pinsamt. Gör om och gör rätt."

Efter att ha tagit åt sig av kritiken lanserar nu Ica en ny reklamfilm – med facit som visar vad Stig egentligen säger.

 ”jag är en snål gubbe som inte vill betala min teckenspråkslärare”, är en av fraserna som uppkommer och när Ica-Stig egentligen tror sig säga "Trevlig helg" säger han egentligen "Jag är en lättlurad idiot".

Bakom kampanjen står reklambyrån King. Den nya reklamfilmen finns redan i sociala medier och börjar sändas på tv i morgon.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.