Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ica skördefestar i oktoberkampanj

Publicerad: 28 September 2009, 09:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

För andra året i rad lanserar Ica och LRF oktober som den svenska matmånaden.


Det här är Icas fjärde kampanj i större format i år. De tidigare insatserna har framför allt handlat om att flytta fram Icas position som prispressare. I oktoberkampanjen är det istället svensk mat och svenska råvaror som är i fokus.

– Vi vill skapa en skördefestkänsla i butiker och reklam. Kampanjen utgår från jordbruksminister Eskil Erlandssons vision att Sverige ska bli det stora matlandet, säger Magnus Wikner, marknadschef på Ica.

För andra året i rad gör Ica aktiviteter tillsammans med LRF för att göra oktober till Sveriges matmånad. Ifjol var temat husmanskost. Då samlades svenska folkets bästa recept på husmanskost i en kokbok. I år efterfrågas landets landskapsrätter i modern tappning. Även de ska samlas i en kokbok som lanseras i påsk. I juryn sitter alla landshövdingar och jordbruksministern.

Kampanjen ”smygstartade” i helgen med en bilaga från Ica och LRF med recept och reportage som ska inspirera. Den gick ut i 70 dagstidningar. Nästa vecka startar en tre veckor lång skördefest i butikerna.

– Temat är ”Hela Sveriges gårdsbutik”. Icahandlarna lyfter fram lokalproducerade produkter, frukt och grönsaker. I en del butiker finns även bönder på plats, säger Magnus Wikner.

Tv-reklamen spinner vidare på temat i tre filmer som handlar om hur Ica-Stig och hans kollegor skapar skördestämning i butiken.

– Som vanligt vill Ulf göra gott och rätt, men får inte till det. Han klär bland annat ut sig till fel grönsak, säger Tobias Karlsson, chef för marknadskommunikation på Ica.

King är reklambyrå och IUM är mediebyrå.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.