Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Ica-såpan fyller "moppe"

600 avsnitt har spelats in sedan starten av Ica-såpan – här är filmen som hyllar femtonårsjubileet.


Publicerad 2016-10-24 06:42
Uppdaterad 2016-10-24 06:44

Ämnen i artikeln:

ICA

Dela artikeln:

För att fira att Icas reklamkoncept "fyller moppe" har Ica tagit fram en särskild film som tackar alla de som har följt reklamsåpan genom åren.

Icas reklamfilmer med Ica-Stig och hans butik är ett av världens mest långlivade reklamfilmskoncept – totalt har Ica tillsammans med reklambyrån King skapat 587 filmer sedan starten 2001.

– Vissa filmer har engagerat mer än andra. Ett exempel är filmen när Jerry gjorde entré och uppmärksammade vårt initiativ Vi kan mer. Vi fick både ris och ros för att vi hade en skådespelare med Downs syndrom. Idag ifrågasätter ingen det längre. Filmen som nyligen berörde cancer och Rosa Bandet har också skapat engagemang och är en av de filmer som delats flest gånger, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör Ica Sverige, i ett pressmeddelande.

Reklamsåpan hamnade dessutom i Guinness Rekordbok 2007, efter 250 avsnitt, som den tv-reklam som sänts längst.

– När man fyller moppe är man stor, men har massor med roligt framför sig. Vi ska fortsätta utveckla konceptet och hoppas att vi kan fortsätta väcka debatt och skapa engagemang samtidigt som vi visar erbjudanden med humor och värme, säger Mats Liedholm.

Fasta karaktärer i filmerna är Stig, Ulf, Jerry, Cindy, Sebastian, Abbe och Ebba. Några av gästskådespelarna genom åren har varit Zlatan, Jamie Oliver, Lill-Babs, Camilla Läckberg, Henrik Lundqvist, Måns Zelmerlöw, Markoolio, Arne Weise, Gudrun Schyman, Jill Johnson, och Alice Timander.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.