Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ica rullar ut prispressar-kampanj

Publicerad: 18 Augusti 2011, 07:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

Ökat tryck från lågprisaktörer och en skakig omvärld gör att Ica lägger alltmer fokus på pris. Om två veckor lanseras en stor prissänkningskampanj.


Ämnen i artikeln:

ICA

Ica väljer att backa i Norge där ett priskrig rasar inom dagligvaruhandeln. Det skriver Dagens Industri i dag. Kedjan säljer alla sina stormarknader utom en och tappar därmed 15 procent av sin omsättning i vårt västra grannland.

Men även i Sverige blir priskonkurrensen allt hårdare och nu har Ica bestämt sig för att sätta sig i förarsätet.

Om två veckor rullar dagligvarujätten ut en prissänkningskampanj, liknande den som kedjan genomförde i våras. 

– Kampanjen är en del i vårt långsiktiga arbete med pris. Vi började göra samlade insatser i våras och nu fortsätter vi eftersom pris har blivit en allt viktigare parameter för kunderna, säger Staffan Ekengren, presschef på Ica.

Den ekonomiska turbulensen gör prisfrågan än mer relevant.

– När konsumenterna måste betala mer för energi, räntor och liknande blir förstås efterfrågan på bra priser än högre. För att stimulera försäljningen och få upp volymerna så finns det ett behov av sänkta priser både för vår och kundernas del.

Hur upplever du att konkurrensen från renodlade lågprisaktörer har förändrats?

– Vi uttalar oss inte om våra konkurrenter men marknadsläget har varit så att det varit lite trögare inom dagligvaruhandeln och pris är ett viktigt konkurrensmedel för alla. 

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

ICA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.