Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ica drar tillbaka påskfilmen

Publicerad: 16 April 2014, 14:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:40

Ica drar tillbaka reklamfilmen där dagligvarujätten gör en pastish på nattvarden.


Ämnen i artikeln:

ICA

Det var den kristna tidningen Dagen som tidigare idag kunde rapportera om att upprörda läsare hört av sig till redaktionen med klagomål på Icas senaste reklamfilm.

Bland annat anklagades Ica för att vanhelga nattvarden.

Det var inte alls Icas syfte, berättar marknadschefen Håkan Sjöstrand.

– Vårt syfte med filmen var att fånga in en aktuell företeelse och dramatisera det. Vi ville visa upp en påskmiddag och samtidigt uppmärksamma att vi på vägen tappat kunskap om varför påsken finns till och vad den står för, säger Håkan Sjöstrand till Dagens Media.

Nu väljer Ica att dra in den aktuella filmen, som skulle ha rullat i tv hela denna vecka.

– När vi har lagt ihop de sammantagna uppfattningarna så har vi bestämt oss för att dra tillbaka filmen.

Håkan Sjöstrand fortsätter:

– Vår ambition är alltid att beröra, men vi vill göra det på ett positivt sätt. Så har inte den här filmen uppfattats av alla och då väljer vi att ta ansvar för det. En lärdom vi drar är att inte göra reklamfilmer som sårar någons övertygelse.

Vilken påverkan får det här på varumärket?

– Jag hoppas att man ser att vi tar vårt ansvar när det blir mindre bra. Att vi inte bara konstaterar det, utan också agerar på det.

Vilka konsekvenser får det för försäljningen att ni inte kommer att ha en reklamfilm som rullar i veckan?

– Det är egentligen sekundärt. Dessutom har vi många olika sätt att kommunicera med kunderna och det mesta vi gör sker lokalt.

Icas reklambyrå är King.

LÄS OCKSÅ:

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ICA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.