Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

"Ibland måste man våga lite"

Publicerad: 3 september 2010, 09:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:11

A Non Smoking Generation går tillbaka till skräckpropagandan. Tar hjälp av Lykke Li.


Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

I A Non Smoking Generations nya reklamfilm börjar rökande ungdomar brinna till tonerna av Kleerup och Lykke Li. Filmen är ett samarbete mellan de två Forsbergs-studenterna, Katarina Macli och Martina Borg samt Terese Andrén (regi) och Mattias Silva (foto) på Dramatiska Institutet.

Det var studenterna själva som sökte upp organisationen. Tanken var att ta ut svängarna, något som generalsekreteraren Fredrik Söderhielm nappade på.

– Det är mycket vi säger nej till men ibland måste man våga lite och inte vara för fast i sitt eget varumärkestänk. Alla med bra idéer är välkomna att höra av sig till oss, säger han.

Fredrik Söderhielm beskriver reklamfilmen som en återgång till 1900-talets skräckpropaganda. Ett medvetet drag för att öka kunskapen om tobakens farliga sidor.

– Under 2000-talet har vi arbetat mycket med livsstilskommunikation men jag tror att vi måste hitta ett nytt sätt att visa de helt osannolika negativa effekterna av rökning. Tobak dödar hälften av sina användare och vägen dit är smärtsam. Jag har inte uttryckt mig så starkt tidigare men jag tror att vi behöver göra det för det är en så pass allvarlig fråga.

A Non Smoking Generation betalade inget för filmen och exakt vart den ska visas är fortfarande oklart, men Fredrik Söderhielm är optimistisk trots att det inte finns någon budget för att sända den.

– Vi har varit i kontakt med ett flertal kanaler som vi hoppas vill visa den utan kostnad och vi har fått bra respons.

Dante Thomsen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev