Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

IAB startar task force för e-sport

Publicerad: 31 mars 2020, 05:23

Bailey Kosdal är ordförande för IAB:s nya task force.

Ny expertgrupp ska hitta branschstandarder för hur reklam inom gaming mäts och prissätts.


Ämnen i artikeln:

e-sportIAB

Intresset för att nå ut till målgrupper inom gaming och e-sport växer, samtidigt är kunskapen i branschen fortfarande begränsad. Därför samlar IAB Sverige experter i en ny task force för gaming och e-sport. 

Tanken är att expertgruppen ska bidra med praxis och göra e-sportmarknaden mer tillgänglig och begriplig. 

Ordförande för gruppen är Bailey Kosdal på KAM gaming & tech på Proad.

– Förra året omsatte spelbranschen över 110 miljarder dollar. Det är mer än både tv/streaming, bio och musik. Trots att spelbranschen frodas så finns det inte några riktlinjer eller best practice för hur företag ska agera och interagera med gamers, gaming och esport. Att göra detta begripligt innebär på sikt stora förändringar för vår bransch, säger han i en kommentar och fortsätter:

– Vårt mål kommer vara att reda ut viktiga termer så att företag ska kunna ta välgrundade beslut kring sin marknadsföring samt visa potentialen och nyttan med att synas med och mot gamers. Vi vill hitta en branschstandard på hur man mäter resultat och hur man prissätter kampanjer och reklam inom området.  

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

e-sportIAB

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.